carrière / Partnerbijdrage

De kunst van het leren

De kunst van het leren. Flexibel en duurzaam inzetbaar zijn en blijven

11 augustus 2020
DVER-Nieuwspoort-28-11-2019-9-768x512.jpg

De wereld verandert in hoog tempo en vraagt van organisaties dat zij zich snel kunnen aanpassen. Verantwoordelijkheden komen lager in de organisatie te liggen, leidinggevenden worden coaches en van medewerkers wordt verwacht dat zij flexibel en duurzaam inzetbaar zijn en blijven

Wat helpt jouw organisatie om medewerkers duurzaam inzetbaar te maken en te houden en in het verlengde daarvan bovenstaande uitdaging aan te kunnen gaan? Een klimaat waarbij medewerkers de ruimte krijgen om te leren, zichzelf te ontwikkelen en uit te dagen! Hoe? Tijdens de bijeenkomst ‘De kunst van het leren’ (op 24 september a.s.) krijg je de theorie, maar ook de handvatten voor praktische toepasbaarheid in jouw organisatie.


Lerende mensen in het voordeel

Wetenschappelijk onderzoek toont aan dat mensen die gericht zijn op leren, op meerdere gebieden, in het voordeel zijn. Zij leveren gelijke of betere prestaties, hebben meer plezier in wat ze doen en zijn bovendien veerkrachtiger. Ook zijn ze minder bang om fouten te maken en durven ze vaker risico’s te nemen. Ze stellen zichzelf ook een ander soort doelen; leerdoelen.


Leerdoelen versus prestatiedoelen

Als het om doelen stellen gaat is het belangrijkste onderscheid of je meer prestatiedoel of meer leerdoel georiënteerd bent. Wanneer je meer prestatiedoel gericht bent, ben je vooral bezig te laten zien wat je kunt (of wil je niet laten zien wat je niet kunt). Ben je meer leerdoel gericht, dan ben je vooral bezig met jezelf te ontwikkelen.


Arjan van Dam

Spreker tijdens deze bijeenkomst is Arjan van Dam, Arbeid- en Organisatiepsycholoog/Trainer en schrijver van het boek ‘De kunst van het falen’. Van Dam zal oefeningen aan bod laten komen om het verschil te ervaren tussen leer- en  prestatiedoelen. Daarnaast worden de oefeningen toegelicht met theorieën en inzichten uit de psychologie. Ten slotte gaat van Dam dieper in op de vraag hoe deze inzichten binnen een organisatie kunnen worden toegepast, zodat je in de toekomst daadwerkelijk zelf kunt ervaren dat het stellen van leerdoelen in jouw organisatie echt werkt!

 

AfbeeldingLocatie

Deze bijeenkomst vindt plaats op 24 september a.s. op ons kantoor te Den Bosch. Een routebeschrijving vind je hier >

Lekkerbeetjesstraat 2-4, 5211 AL ‘s-Hertogenbosch.

 

Programma

13.00 uur – 13.30 uur

Ontvangst

13.30 uur – 13.45 uur

Inleiding, door Jan-Willem Kok, directeur POSG

13.45 uur – 14.45 uur

Theoretisch kader, casuïstiek, oefenen met leerdoelen, door Arjan van Dam, Arbeid- en Organisatiepsycholoog/Trainer

14.45 uur – 15.15 uur

Pauze

15.15 uur – 16.15 uur

Vervolg: van leerdoelen naar Motivatie theorie, interactief deel, door Arjan van Dam

16.15 uur                         

Afsluiting door Jan-Willem Kok met aansluitend een borrel

 

Verdieping

Deze bijeenkomst is een verdiepingsslag op eerdere thema’s die POSG heeft besproken tijdens diverse expertisebijeenkomsten. Zo bespraken we het thema duurzame inzetbaarheid met bijzonder hoogleraar Vitaliteitsmanagement Tinka van Vuuren en gastspreker Roos Vonk ging in op het belang van ondernemende werknemers. De huidige bijeenkomst geeft verdere handvatten om deze thema’s daadwerkelijk vorm te geven binnen jouw organisatie.


Aanmelden

Deelname aan deze bijeenkomst is kosteloos. Je kunt je aanmelden door op ‘Nu aanmelden’ te klikken. Let op: er is beperkt plek.


Deze bijeenkomst wordt georganiseerd voor HR- en Mobiliteitsadviseurs en Managers binnen de (semi) publieke sector. De oorspronkelijke datum van deze bijeenkomst was 19 maart 2020. Had u zich voor die bijeenkomst aangemeld? Dan hoeft u zich niet opnieuw aan te melden.


Nu aanmelden

Reacties: 1

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Wijnand / Plantoetser
De aanhef van dit stuk lees ik met angst en beven. Verantwoordelijkheden laag in de organisatie leggen. Dit betekent onderling ruziën over wie wat doet, stuurloze teams, geen verantwoordelijkheid van het management om mensen er uit te gooien als ze het niet goed doen. En bovenal: vakmensen lastig vallen met allerlei taken die prima door anderen kunnen worden gedaan: managen, coördineren etc. Dedain over vakinhoudelijke kennis. Laat die -nauwelijks meer te vinden- vakmensen hun eigen werk doen. Val hen niet lastig met taken die door heel veel mensen kunnen worden uitgevoerd.