/ Blog

Te druk

Te druk. Er wordt in het algemeen weinig tijd vrijgemaakt om de ontwikkeling van medewerkers via trainingen te stimuleren. Het werk gaat voor.

Laat ik beginnen met een waarschuwing: het lezen van deze column kost u tijd. Kostbare tijd. En u heeft het al zo druk. Herman van Veen signaleerde dit al in 1979 met zijn Nederpop klassieker Opzij, opzij, opzij. U komt al tijd te kort om uw normale werk te doen. Moet altijd rennen, vliegen, duiken, vallen, opstaan en weer doorgaan. En dan krijgt u ook nog eens extra vragen uit de politiek, zit uw organisatie in een fusieproces of moeten de bestuursrapportages af.

Tenminste, die indruk krijg ik als ik met overheden praat over de ontwikkeling van hun medewerkers. Er wordt in het algemeen weinig tijd vrijgemaakt om de ontwikkeling van medewerkers via trainingen te stimuleren. Het werk gaat voor.

 

En als er dan al een training georganiseerd wordt, moet die volgens de opdrachtgever wel compact zijn. Dan stel je als opleidingsadviseur op basis van je deskundigheid een training voor van 2 dagen. Zegt de manager: “Ik vind het een goed programma met prima leerdoelen, maar het moet wel in een halve dag. Meer tijd hebben we niet hiervoor.”

 

Of het waterschap dat zegt: “Nee, voor de zomer redden we niet meer en na de zomer zitten we met de invoering van ons nieuwe ICT-systeem. Dus die Actualiteitendag Jurisprudentie doen we volgend jaar.” In de loop van het gesprek komen ze er dan achter dat ze door drukte eigenlijk al 3 jaar geen actualiteitendag hebben gevolgd.

 

Stelt u zich eens voor: Dirk Kuijt die al 3 jaar geen training heeft gevolgd. Dan had Feyenoord nog eens 18 jaar moeten wachten op het kampioenschap. Of een arts die de afgelopen 3 jaar niet is bijgeschoold in de nieuwste medische inzichten. Laat u zich door hem behandelen of liever door de collega-arts die wel elk jaar zijn bijscholing volgt?

 

In deze snel evoluerende maatschappij moet je voortdurend je kennis actualiseren. Ook als overheidsprofessional. Het is niet meer voldoende om eenmaal een diploma te behalen. Nooit af, noemt Martijn Aslander het. Deze eeuw is immers de eeuw van kennisverwerving en -deling. En dat vraagt om een continue investering in het doorontwikkelen van je kennis en vaardigheden.

 

Dus managers: geef uw medewerkers bewust tijd om zich te ontwikkelen. Neem dit structureel op in uw A3-plannen, KPI’s en maraps. En bent u bang dat dat te veel geld gaat kosten? Leg uw oor dan eens te luister bij de gemeente Groningen. Wat een verademing om te horen dat zij het opleidingsplafond hebben gesloopt. Zodat iedereen die zich verantwoordelijk voelt voor zijn eigen ontwikkeling deze verantwoordelijkheid ook daadwerkelijk kan pakken. Zonder gehinderd te worden door procedures en regelgeving.

 

Misschien kunt u uw medewerkers in deze zomermaanden, de tijd waarin het allemaal wat rustiger is, nog een duwtje in de rug geven. Pak eens samen een kop koffie op een terrasje om in informele sfeer te praten over het belang van ontwikkelen. Organiseer een summerschool met korte, boeiende workshops.

 

Wat u aan de voorkant investeert in uw medewerkers, levert uiteindelijk aan de achterkant (tijd)winst op. Zodat u meer tijd overhoudt voor rennen, vliegen, duiken, vallen, opstaan en … weer doorgaan.

Plaats als eerste een reactie

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.