'Wachttijden bij overheid geen grote ergernis'
De ergernis over wachttijden bij overheidsdiensten lijkt mee te vallen. Onderzoek in opdracht van het ministerie van Binnenlandse Zaken wijst uit dat een vijfde van de ondervraagden zich stoort aan lange wachttijden. Het wachten duurt nog wel te lang bij de Belastingdienst.
Onderzoeksbureau Motivaction bekeek in opdracht van de afdeling administratieve lastenverlichting burgers van het ministerie de ergernis. Van de 813 ondervraagden stond de helft neutraal tegenover de wachttijden en was de helft tevreden. Bijna een kwart vond dat ze bij de Belastingdienst te lang moesten wachten. Twee derde van de ondervraagden willen dat overheidsdiensten dagelijks open zijn tot negen uur ’s avonds. Een even groot deel vindt het ook goed als de diensten één avond in de week langer open zijn.
Uit het onderzoek blijkt dat jongeren minder geduld hebben dan ouderen. Toch gaan zij juist liever op de bonnefooi naar het gemeentehuis of een andere overheidsdienst als zij iets nodig hebben. Een meerderheid zou daarbij een gratis kopje koffie, een tijdschrift of krant op prijs stellen tijdens het wachten. Dat hebben ze veel liever dan een betaald drankje of het lezen van overheidsfolders.
Iets meer dan de helft van de mensen zou wel een afspraak willen maken, bijvoorbeeld voor het aanvragen van een identiteitsbewijs. Net iets minder mensen willen zonder afspraak binnenlopen, al betekent dat een wachttijd. Wel zouden verruit de meeste ondervraagden willen weten hoe lang ze moeten wachten. Zij willen daarvoor een nummertje trekken zodat ze weten hoe veel mensen voor hen zijn, of een indicatie van de gemiddelde wachttijd.
De ondervraagden willen niet wachten op de aanvraag oor zorg. Zij willen het liefst dat zij daarvoor terechtkunnen bij de wijkverpleegkundige of de huisarts.
Zie ook: Waardering gemeenten stijgt net als wachttijden (22/05/2007)
Plaats als eerste een reactie
U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.