Voor het eerst scanauto’s tegen foutparkeren
Amsterdam gaat als eerste gemeente in Nederland scanauto’s gebruiken om foutparkeerders te bekeuren. Het college heeft plannen voor een proef goedgekeurd. De kans op een boete wordt voor foutparkeerders in Amsterdam daarmee aanzienlijk hoger.
Amsterdam gaat als eerste gemeente in Nederland scanauto’s gebruiken om foutparkeerders te bekeuren. Het college heeft plannen voor een proef goedgekeurd. De kans op een boete wordt voor foutparkeerders in Amsterdam daarmee aanzienlijk hoger.
Niet alleen geparkeerde auto's scannen
De foutparkeerders zorgen voor overlast omdat er minder ruimte is voor voetgangers en fietsers in de stad. Volgens de gemeente riskeren veel foutparkeerders een boete omdat ze de kans om gepakt te worden klein achten. De gemeente heeft al scanauto’s rondrijden, maar die controleerden eerder alleen de auto’s die wel in de vakken geparkeerd staan. Nu worden deze auto’s ook ingezet om foutparkeerders te betrappen.
Grootste ergernissen
‘Vaak hoor ik dat foutparkeren één van de grootste ergernissen is van Amsterdammers. Het is ook asociaal, auto’s horen niet op onze stoepen en fietspaden. Met deze maatregel willen we voorkomen dat mensen bewust foutparkeren. De openbare ruimte is van ons allemaal en die moet je veilig kunnen gebruiken’, aldus wethouder Pieter Litjens (Verkeer en Vervoer) in een persbericht.
Direct een naheffingsaanslag
Per oktober worden ook foutparkerende auto’s gescand. Wanneer een kenteken gekoppeld wordt aan een locatie buiten het parkeervak bekijkt een handhaver vanachter zijn beeldscherm op kantoor de vier foto’s die zijn gemaakt van de auto door de scanauto. Het Parool schrijft dat een handhaver bij knipperende waarschuwingslichten of een aanwezige bestuurder erop af gaat voor beoordeling en zo nodig een boete uitdeelt. Wanneer er geen aanwijzing is voor een andere situatie dan parkeren, krijgt de eigenaar direct een naheffingsaanslag parkeerbelasting. De signalen van de scanauto’s leggen tevens bloot op welke plekken in de stad foutparkeren een veelvoorkomend probleem is, zodat er preventief gehandeld kan worden.
Zorgen over privacy
Stichting Privacy First is minder enthousiast over het project van gemeente Amsterdam, zo laat een woordvoerder weten aan Binnenlands Bestuur. 'Met het invoeren van kentekenparkeren is er interesse ontstaan om deze gegevens voor meer doeleinden te gaan gebruiken. Hiermee is er sprake van doelverschuiving: de zogeheten function creep. In de afgelopen rechtszaak kentekenparkeren gaf de gemeente Amsterdam ook al toe dat zij de beelden gebruiken om zogenoemde ‘zwerfauto’s’ te lokaliseren en deze beelden te delen met de politie.'
'Menselijke maat mist'
Door het gebruik van de beelden van foutparkeerders heeft Amsterdam zich weer een nieuwe bevoegdheid verschaft, vindt Privacy First. 'Er wordt nu subjectief door middel van een paar foto’s, vanuit een meldkamer beoordeelt wat er aan de hand is. Hierin mist de menselijke maat, waarbij er door een beambte een praatje gemaakt kan worden en gekeken kan worden naar het vermeende foutparkeren. Als Amsterdammer moet je nu over je schouder kijken, als je bijvoorbeeld je vader of moeder even met haar boodschappen naar boven brengt.' Volgens Privacy First bevestigt de gemeente met het project 'dat het geen vertrouwen meer in de burger heeft.'
Reacties: 1
U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.