Advertentie

Toch vrije doorvaart tussen Groningen en Duitsland

De gemeente Groningen gaat deze zomer een nieuw te bouwen brug over het Eemskanaal in etappes aanleggen. Aanvankelijk zou het kanaal eind augustus gestremd raken voor de scheepvaart. Het Watersportverbond vond dit echter onaanvaardbaar.

15 juli 2010
Staande mastroute
Het kanaal maakt onderdeel uit van de zogenoemde 'staande mastroute' die het voor schepen mogelijk maakt zonder de mast te strijken door heel Nederland te varen. Vooral in de zomer wordt het Eemskanaal druk bevaren door watersporters, onderweg naar de (Duitse) wadden.
Als het kanaal dicht zou gaan, moeten deze schippers allemaal buitenom, over zee.

Stranden
‘Een alternatieve route binnendoor is er niet’, aldus medewerkster Eva Smal van het watersport verbond. Maar over zee is niet altijd mogelijk, aldus de belangengroepering voor de pleziervaart. ‘Het hoeft maar een beetje te stormen of veel mensen zullen niet buiten om willen varen en dus in het kanaal stranden’.

Etappes
Reden voor het verbond om een ‘brief op hoge poten’ naar de gemeente Groningen te sturen. Deze zegt het probleem te onderkennen en eigenlijk al een oplossing te hebben gevonden. ‘We gaan de brug niet in één keer in zijn geheel aanleggen, maar in delen. De eerste twee etappes doen we deze zomer, het laatste compartiment plaatsen we dan na het vaarseizoen,’ aldus woordvoerster Arna Klijnsma. Op deze manier blijft de route volgens haar open. Soms zal er wegens het verplaatsen van bouwmateriaal mogelijk een stremming zijn, ‘maar dat zal nooit lang duren’.

Meerkosten
De meerkosten van deze bouwmethode worden waarschijnlijk door de gemeente, de provincie en de uitvoerende aannemer gedeeld. ‘Het kost wat meer, maar we willen de watersporters natuurlijk ter wille zijn, Groningen is een echte vaarstad.’’

Ongeschreven afspraak
Groningen doet daarmee recht aan de ongeschreven afspraak dat de scheepvaart op de staande mastroute onder alle omstandigheden vrij baan moet worden geboden. Juridische mogelijkheden om een stremming te voorkomen heeft het waterverbond volgens Eva Smal niet. ‘Maar er zijn nauwelijks problemen. Alle betrokken overheden en grondeigenaren langs de route zijn zich bewust van het belang van vrije doorvaart’.

Plaats als eerste een reactie

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Advertentie