Advertentie

‘We kunnen leren van Denemarken’

Jacques Tichelaar, commissaris van de koningin in Drenthe, is al langer dan het regeerakkoord bezig met een herbezinning op de rol van provincies. Hij is voorstander van een ‘fundamentele wijziging van het middenbestuur’.

23 november 2012

Een keer door de zure appel heen bijten, is beter dan een halfslachtig bestuurlijk systeem neerzetten dat na een paar jaar weer op de schop moet. Dat is de belangrijkste les die Jacques Tichelaar, commissaris van de koningin in Drenthe, uit zijn werkbezoek aan Denemarken trekt.

Denemarken gooide in 2007 het openbaar bestuur drastisch om. ‘De 14 provincies en 275 gemeenten die sinds 1970 functioneerden, werden ingeruild voor 5 regio’s en 98 gemeenten van zo’n 30.000 tot 35.000 inwoners’, aldus Tichelaar daags na zijn terugkeer uit Denemarken. Samen met zijn gedeputeerden stak hij van 15 tot en met 18 november zijn licht op over de mogelijke toekomst van het middenbestuur in Nederland. Actueel gezien de kabinetsplannen die uitgaan van het bundelen van provincies tot 5 landsdelen en het opschalen van gemeenten tot minimaal 100.000 inwoners. Maar

Tichelaar is al langer dan het regeerakkoord bezig met een herbezinning op de rol van provincies. Hij is voorstander van een ‘fundamentele wijziging van het middenbestuur’, aldus de commissaris die daar in de afgelopen twee Nieuwjaarsspeeches al een lans voor heeft gebroken.

Neder-Saksen
‘Wij staan heel open in de discussie tot opschaling’, stelt Tichelaar. De toekomst van Drenthe kan wat Gedeputeerde Staten (GS) betreft dan ook nog alle kanten op. Er kan worden gekeken naar samenvoeging met Groningen en/of Friesland, maar ook naar Overijssel en/of samenwerking met het Duitse Neder- Saksen.

De twaalf Drentse gemeenten (in totaal 485.000 inwoners) kunnen mogelijk worden opgeschaald naar drie tot vier gemeenten. Het gaat niet om het getal, maar om het samenwerken’, vindt Tichelaar. Maar eigenlijk het belangrijkste: ‘Kijk naar waar de burger het best mee is gediend.’ Tegen deze achtergrond reisde het Drentse college van GS naar Denemarken af. Het sprak daar onder meer met burgemeesters, raadsleden en een afgevaardigde van de Deense rijksoverheid.

‘We kunnen zeker leren van Denemarken, maar Denemarken is Nederland niet en Nederland is geen Denemarken’, waarschuwt Tichelaar. Want zo kent Denemarken bijvoorbeeld een door de gemeenteraad gekozen burgemeester, die op basis van een politiek programma aan de slag gaat. Er zijn geen wethouders. Raadsleden vergaderen mondjesmaat, maar leggen vooral buiten de deuren van het gemeentehuis hun oor te luister bij de burgers. Gemeenten hebben een groot eigen belastinggebied. De uithuizige raadsleden en het lokale belastinggebied zorgen ervoor dat de politiek dicht bij de burger staat, zo vernam Tichelaar.

Compromis
Het ‘Deense model’ wordt momenteel geëvalueerd, aldus Tichelaar. De kans is groot dat de regio’s alsnog worden geschrapt en gemeenten verder worden opgeschaald, zo kreeg hij te horen. ‘De regio’s sturen alleen de ziekenhuizen aan. Zij gaan over de planning, opheffing en kwaliteit van de ziekenhuizen. Voor 80 procent komt de financiering van de overheid, gemeenten dragen ook bij. Er wordt dus veel geld rondgepompt. De vorming van de regio’s was in 2007 een compromis.’ De regio’s waren dus een doekje voor het bloeden voor de toenmalige provincies, en de provinciale bestuurders.

Een belangrijke les vindt Tichelaar. ‘Ga niet dwangmatig iets in stand houden. Pak door en neem geen halve maatregelen. Dat is ook de les van de Denen aan ons: doe het in één keer goed.’ Als er geen duidelijke taken aan de toekomstige landsdelen worden gekoppeld, kan die bestuurlaag beter meteen worden geschrapt, vindt Tichelaar. Nederland houdt dan een bestuurlijke tweelagenstructuur over van nationale en lokale overheid.

‘Dat staat wel op gespannen voet met Brussel, die steeds meer naar regio’s kijkt’, weet Tichelaar. Maar hij schat in dat daar in de vorm van samenwerkingverbanden wel een mouw aan kan worden gepast. Zulke verbanden liggen niet per se op voorhand vast maar kunnen afhankelijk van de inhoud worden gevormd. In het verlengde daarvan is Tichelaar geen voorstander van een blauwdruk bestuurlijke herinrichting die voor heel Nederland geldt. Hij pleit voor differentiatie.

Tempo
Het tempo waarin de bestuurlijke herinrichting moet worden opgestart en afgerond is een tweede belangrijke les vindt Tichelaar. ‘Vrijwilligheid is een groot goed, maar er moet een schepje bovenop. Stel als landelijke overheid een duidelijke tijdslimiet, bijvoorbeeld vier of vijf jaar.’ Als provincies en gemeente dan nog geen fusieplannen hebben, dan neemt de landelijke overheid het over. Gevalletje verplicht vrijwillig dus. Tichelaar gaat zijn bevindingen bespreken met Ronald Plasterk, partijgenoot en minister van Binnenlandse Zaken.

Reacties: 9

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Lammert Dijkstra / Voormalig Raadslid ProTiel
Op zich is herindeling en samenwerking goed, mits cultuur op elkaar is ingesteld. Plattelandsgemeenten bij elkaar en stedelijke gebieden kunnen ook beter samenwerken als ze zelfde cultuur hebben.

Draagvlak bij bevolking is het belangrijkste. benoem de voordelen en nadelen
duf / boekhouder
change management studie uitvoeren
criticus
Dus als ik het geod begrijp, werken gemeenten van ca. 35000 en regios van ca. 700.000 inwoners prima.

Dat komt toch aardig overeen met de huidige groottes van gemeenten en provincies in nederland?



En dat is toch een heel andere schaal dan 5 provincies van 3mlj en gemeenten van 100.000+ inwoners.....

Ron / geen
Nu begrijp ik waarom we naar 3 provincies toe moeten, het worden 3 regio's want dat is het dictaat van de Europese commissie, we worden verder ingelijfd en verliezen onze zelfstandige status, waar is de vechtlust van ons volk gebleven, 80 jarige oorlog tegen Spanje, gevochten tegen de Fransen en 5 jaar onderdrukt door de Duitsers en nu, al ons geld naar die landen!

Waar zijn we mee bezig en waar is onze trots?
Henk Daalder / Windenergie mediator
"Maar eigenlijk het belangrijkste: ‘Kijk naar waar de burger het best mee is gediend.’"



Bijvoorbeeld samenwerken met buurgemeentes om een mooi windpark voor de eigen burgers op te zetten.

En daarmee het geld voor energie in de eigen regio te houden.

Daarvoor hebben burger de hulp nodig van hun eigen lokaal bestuur dat voor hun belang op komt.



http://www.duurzamebrabanders.nl/blog/2012/11/he …

Raf Daenen / fractievrz. PvdA
Tiggelaar rasechte PvdA bestuurder van de oude stempel die nog steeds denk dat de kracht van een gemeenschap in grootschalig bestuurligt ipv aansluiten op het samenleven, Lees boek "perspectief op Maatschappij in crisis" Boom/Lemma http://rafdaenen.blogspot.nl/2012/01/uitweg-uit- … en art. over kracht keline gemeenten http://rafdaenen.blogspot.nl/search/label/kleine …
de gebeten hond / netto betaler
Zelden zo'n prutverslag gelezen over een snoep-&pretreis. Iedereen in het openbaar bestuur die zich wel eens naar Denemarken kijkt weet dat het 2 lastig onvergelijkbare grootheden zijn, ook in bestuurlijk opzicht. Iemand als tichelaar had daar al lang een karig baantje als baanveger gehad i.p.v. een luxe zetel in roerig Drenthe.

Het hele Deense systeem is uitvoerig onderzocht: zowel de vergroting van gemeenten, het opheffen van provincies als het op korte termijn ook opheffen van gewesten, als nutteloze tussenlaag (doen dus).

Verder is alles, maar ook werkelijk alles na te lezen in de rapporten van de Nederlande onderzoekers. Soms in het Engels maar dat mag toch geen echte drempel zijn. Zoek maar even bij het werk van Klaartje Peters of Annemieke van Dam.

Wel lekker gegeten denk ik en dank geen pølser.
Robbert van Hasselt / Projectleider
Stomme opmerking misschien maar kunnen we de staatsschuld niet aflossen met de vermogens (essent, nuon etc) die vrijkomen en bezuinigingen op exploitaties van provincies als we deze opheffen?
R Vermaat / ambtenaar
Zoals zo vaak wordt een model bejubeld, maar slechts ten dele 'verkocht'. Denemarken is, net zoals ander Scandinavische landen, een graag gezien rolmodel dat in de politiek met liefde gebruikt wordt om besluiten door te drukken 'omdat land X (Denemarken in dit geval) laat zien dat het kan'. Maar zoals zo vaak wordt dan een deel van de werkelijkheid in 'land X' weggelaten, omdat dit deel nu juist niet strookt met het gewenste beleid, of gewoon geld kost terwijl men wilde bez\uinigen. En nu ook weer. Want wie zal de gekozen burgemeester willen invoeren of het huidige dualistische stelsel willen wegvagen? En als men roept om het opheffen van de provincie (of het schaalvergroten van gemeenten naar 'regio's), is dat dan om de invloed van de Eerste Kamer te verkleinen, de bestuurlijke armslag te vergroten (Utrecht gaat op in 'Groot-Amsterdam') of misschien om de invloed van Den Haag op de burger te maximaliseren (door het opschalen van de gemeente)? In elk geval zal duidelijk zijn dat het voor de burger niet gemakkelijker gaat worden. Loketten worden naar andere plaatsen verhuisd, bestuurders komen in hogere torens te zitten en ook op andere gebieden zal de astand bestuur-burger alleen maar groeien.
Advertentie