Opmars spotgoedkoop parkeren
Het parkeerbeleid gaat bij veel gemeenten op de schop. Steeds vaker worden parkeertarieven naar beneden bijgesteld of wordt parkeren zelfs gratis. Dat blijkt uit een rondgang bij gemeenten van het Algemeen Dagblad.
Het parkeerbeleid gaat bij veel gemeenten op de schop. Steeds vaker worden parkeertarieven naar beneden bijgesteld of wordt parkeren zelfs gratis. Dat blijkt uit een rondgang bij gemeenten van het Algemeen Dagblad.
Klanten lokken
In de G4 zijn de tarieven in winkelgebieden verlaagd en een aantal kleinere steden heeft parkeren gratis gemaakt, in de hoop klanten naar winkelgebieden te lokken. Mede vanwege toenemende leegstand door de concurrentiestrijd met internetwinkels pleiten ondernemers voor aanpassingen van parkeertarieven.
In Rotterdam kan er inmiddels in vijftig winkelstraten in het eerste half uur voor 10 cent geparkeerd worden. Den Haag houdt pilots waarbij het eerste uur parkeren 10 cent kost. In Utrecht kan men gratis parkeren bij de Woonboulevard. Het AD constateert daarnaast dat parkeren in kleinere steden zoals Steenwijk, Winschoten, Veenendaal en Zoetermeer zelfs helemaal gratis is.
Indrukwekkende effecten
De onlangs aangestelde voorzitter van Detailhandel Nederland, Guido van Woerkom, vindt dat gemeenten meer werk moeten maken van goedkoper parkeren. Onafhankelijk projectleider en adviseur Gert Jan van ’t Land constateerde in een opinie op de website van Binnenlands Bestuur dat de effecten op de lokale economie van gratis parkeren indrukwekkend zijn. Van ‘t Land verwijst naar enquetes die zijn afgenomen bij ondernemers in de binnenstad.
Vertrouwen in het winkelgebied
Het aandeel ondernemers dat bij de enquête aangaf 'vertrouwen te hebben in het winkelgebied’ nam toe van 60 procent voor de invoering van vrij parkeren, naar rond 80 procent na de afschaffing van de parkeertarieven, zo schrijft Van ’t Land. 'Het aantal ondernemers dat een daling van de omzet verwacht daalde van 25 procent naar ongeveer 10 procent. Ook rapporteerden de meeste ondernemers dat de omzet gelijk was gebleven, terwijl elders de winkelomzet in vergelijkbare kernen onder druk stond. Het aantal ondernemers dat investeerde in de eigen zaak nam na de invoering van vrij parkeren toe van ruim 50 procent tot 70 procent.'
Nu een keer een flauwe reactie. De juniorenstep, de step, de seniorenstep ( al of niet met elektromotortje), die gaan achterin de auto. En ook zo bereiken wij het centrum van enige stad. Nu serieus, kon dat maar....