PvdA’ers hebben weinig trek in campagne
Serie als opmaat naar de verkiezingen voor Provinciale Staten en de waterschappen in maart 2015. Deel 5 over de tijd die kandidaten besteden aan campagnevoeren.
PvdA-raadsleden hebben niet zo veel zin om voor de verkiezingen de boer op te gaan. In aanloop naar de Statenverkiezingen gaan ze per week (gemiddeld) 3,7 uur campagnevoeren, zo blijkt uit onderzoek onder raadsleden.
Op weg naar 18 maart
Serie als opmaat naar de verkiezingen voor Provinciale Staten en de waterschappen in maart 2015. Deel 5.
Dat is ver onder het gemiddelde van 4,4 uur per week. Met het forse verlies dat de partij bij de gemeenteraadsverkiezingen moest incasseren, de slechte peilingen voor de Statenverkiezingen en de mogelijke gevolgen daarvan voor de samenstelling van de Eerste Kamer en daarmee de (in-) stabiliteit van het kabinet zou je denken dat de sociaal-democraten alles en iedereen uit de kast trekken om het tij te keren.
Dat blijkt echter niet het geval. Het (beperkt) aantal uren dat in de campagne wordt gestoken, strookt overigens niet met de campagnebereidheid van PvdA-raadsleden. 91 procent van hen zegt campagne te gaan voeren, waarmee de partij met het CDA op een gedeelde derde plaats staat.
De SP’ers kennen met 95 procent − welhaast traditiegetrouw − de hoogste campagnebereidheid, op de voet gevolgd door D66 met 94 procent. De VVD zit qua campagne-uren op het gemiddelde, maar de bereidheid bij de liberalen om de straat op te gaan, is met 78 procent daarentegen niet om over naar huis te schrijven. Het ‘bandwagoneffect’ noemt Roel Freeke, directeur van Necker van Naem, het fenomeen dat verliezende partijen niet alles op alles zetten om via actief campagnevoeren kiezers over de streep te trekken.
Anders gezegd: het is niet erg motiverend om voor een partij die op verlies staat, kou te gaan kleumen. Partijen kiezen voor een combinatie van campagnemiddelen, zo blijkt verder uit het onderzoek. Flyeren staat met stip op nummer een als meest favoriete campagnemiddel. Een op de acht raadsleden die campagne gaat voeren, deelt de komende weken folders uit. Bij kiezers thuis aanbellen om met hen in gesprek te gaan, staat op nummer twee. 67 procent van de raads-leden geeft aan tijdens de verkiezingscampagne langs de deuren te gaan.
Social media worden eveneens in de strijd gegooid, stellen zes op de tien raadsleden. Beduidend minder populair is het bijwonen van verkiezingsbijeenkomsten (29 procent). Bijna de helft van de raadsleden (49 procent) stelt dat zijn partij ook met posters en een emmer lijm in de weer gaat. Overigens stelt 45 procent van de raadsleden dat de uitslag voor de Eerste Kamer belangrijker is dan de uitslag van de Statenverkiezingen. Slechts een op de drie raadsleden vindt de Statenverkiezingen belangrijker.
Plaats als eerste een reactie
U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.