Advertentie
bestuur en organisatie / Redactioneel

Obstructie

Eens was Nederland een land waar openheid en transparantie een groot goed waren. In 1980 trad daarom de Wet openbaarheid van bestuur (Wob) in werking. Burgers, onder wie journalisten, kregen het recht documenten op te vragen bij overheden.

05 augustus 2010

Er werd een robbertje gevochten over wat wel en niet onder de Wob viel, maar al snel werden de uitsluitingsgronden duidelijk. Nederland was wereldwijd koploper als het ging om het recht op openbaarheid.

 

Sinds we het nieuwe millennium zijn ingegaan zakken we op de wereldranglijst af richting het niveau van een bananenrepubliek. Termijnen worden aan alle kanten overschreden en de gekste gronden worden verzonnen om een verzoek te weigeren. Obstructie is het sleutelwoord geworden.

 

In plaats van meer Wob-ambtenaren aan te stellen om verzoeken op tijd te beantwoorden, verdubbelde toenmalig minister Ter Horst (PvdA) vorig jaar de beslistermijn op Wob-verzoeken naar 8 weken.

 

De VNG, een verklaard tegenstander van de Wob, hield onlangs een enquête onder haar leden over het aantal Wob-verzoeken en de kosten daarvan. De helft van de respondenten bij de gemeenten geeft aan dat ze jaarlijks één tot tien Wob-verzoeken ontvangen. Slechts 1,2 procent van de ondervraagden krijgt vijftig of meer Wob-verzoeken per jaar. Internationaal gezien stelt dit helemaal niets voor.

 

Toch adviseert de VNG haar leden om leges in rekening te brengen voor het afhandelen van Wob-verzoeken. Onlangs werd één van die leden, Kaag en Braassem zwaar op de vingers getikt door de rechter. Leges zijn uit den boze aangezien de Wob een algemeen belang dient. De VNG noemt de uitspraak ‘discutabel’ en adviseert om de rechterlijke uitspraak te negeren.

 

Zo gaat de VNG om met de rechtsstaat. De leges worden in stelling gebracht om het de burger zo moeilijk mogelijk te maken informatie te vragen. De VNG wil graag geregeld zien dat de informatievragende Wobber zijn belang motiveert. De overheid bepaalt dan of het belang om te Wobben voldoende aanwezig is en kan dan elk Wob-verzoek met gemak afschieten.

 

Anno 2010 worden inmiddels de gekste trucs uit de kast gehaald om gevraagde documenten te weigeren. Regelmatig worden potentieel gevaarlijke stukken buiten het domein van de overheid geplaatst om ze niet te hoeven leveren in het kader van een Wob-verzoek. Ook de redactie van Binnenlands Bestuur heeft hier een bizarre ervaring mee.

 

Het wordt tijd om het recht op informatie te verankeren, bijvoorbeeld in de Grondwet. Ook het voorstel van GroenLinks om een Wob-waakhond met bevoegdheden op te richten is een stap in de goede richting zijn. De Wob is een recht van de burger - géén gunst van de overheid.

Reacties: 5

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

HMC van Heusen-Smulders / Managementondersteuner Algemeen & Communicatie
Ook hiervoor geldt wederom herhaling van berichtgevingen. Ik verwijs iedereen dan ook graag naar: Oproep VNG: 'Blijf geld vragen voor Wob-verzoek'
05.08.10 • 9 reacties
Beste redactie, aandacht hiervoor en graag nieuwe items of herhaling met de reacties erbij. Onze dank.
Henk / prive
Ik heb zelf meegemaakt hoe opzettelijk mij
inzage in mijn dossier werd ontzegt door de politie inzake een valse beslaglegging.
Ik wist dat er een PV was maar de politie ontkend.Vervolgens de rijksrecherche gebeld en dan hebben ze opeens wel documenten en kan ik wel inzage krijgen.
Inderdaad inzage maar ik mag niets kopieren en dus kan ik deze stukken niet gebruiken om een rechtzaak tegen hun aan te spannen en word een schadeclaim van 1,3 milj. toch wel een probleem aangaande bewijsvoering . En zo word op corrupte wijze geprobeerd mij de rechtswege te blokkeren. En dat noemt zichzelf een integere overheidsinstelling.
Inderdaad als het maar niets kost want dan word zo`n korps crimineel.Schandalig
wat een bananestaat.
K.M. Schaap / afdelingshoofd burger- en bestuurlijke zaken
Geachte heer Van Zwam,

Hoewel ik uw columns graag lees en het vaak met de inhoud eens ben, slaat u de plank hier helemaal mis. De leges die moeten worden betaald voor een dergelijk verzoek bedragen niet meer dan een vergoeding voor de gemaakte kosten.
Mensen doen soms om de gekste redenen een beroep op de Wet Openbaarheid van bestuur. Ik heb het zelf meegemaakt dat een inwoner dat gewoon deed uit een soort drang om "overheidje te pesten". Het is mijns inziens onredelijk dat dergelijke kosten voor rekening van de samenleving komen in plaats van voor rekening van het individu. De burger heeft recht op informatie maar voor het werk dat de overheid namens de samenleving voor hem verzet moet een redelijke vergoeding worden betaald anders is het hek van de dam. U zou u beter druk kunnen maken om de betreffende rechter, die op de stoel van het bestuur is gaan zitten.
Jan / ambtenaar
Hoewel naamgrapjes maken eigenlijk "not done" is, krijg ik hier toch wel de neiging. Wat een gezwam. De gevraagde informatie wordt zelden of nooit geweigerd. Alleen de werkelijke kosten moeten worden betaald. Wil de heer Van Zwam soms ook alle leges voor vergunningen afschaffen? Als sommigen geen kosten hoeven te betalen (WOB-verzoekers) betekent dit dat de andere belastingbetalers dat in hun OZB terug vinden.
Anton / adviseur
Wat weten de huidige leidinggegevens (pardon "managers") van de ABBB? "Echte" managers houden zich daar niet mee bezig, inhoudelijk hoeven ze geen verstand van zaken te hebben, wel van geld verdienen (aan anderen). Ze zijn tegenwoordig de enigen die weten van hard (en goedkoop, beter winstgevend) werken is en ze kennen de "kneepjes van het vak" om diensten en afdelingen te "drijven".
Sommige gemeenten propageren zelfs een missie (of slechts de illusie met slogans?) "de beste werkgever van Nederland te willen worden", sic!. Maar laten vervolgens toe dat externe "reorganisatiemanagers" de beste medewerkers op straat of het ziekenhuis met hartklachten in schoppen bij dure, volstrek overbodige en door mislukkingen veelvuldige reaorganisaties.
In de jaren '80 hadden overheden, van laag tot hoog, eindelijk de lessen van de Afdeling Rechtspraak van de Raad van State begrepen over de werkwijze van een echte rechtstaat. Een ambtenaar kende de ABBB's in theorie en in praktijk. Toen was Nederland in alles een echte wereld topper. En ziehier wat managers van de globalisering en het roofkapitalisme presteren: bananenrepublieken produceren.
Terug naar de jaren '80 en desnoods naar de jaren '70? De burger wil transparantie en integriteit van de overheid, zonder te hoeven vragen, natuurlijk wel snel en efficiënt, en daar betalen ze al meer dan genoeg voor.
Advertentie