Advertentie

Wel belangenverstrengeling, geen fraude door Vrehen

Voormalig directeur Herman Vrehen van de Limburgse landschapsinstelling IKL heeft zich schuldig gemaakt aan belangenverstrengeling, maar niet aan fraude of zelfverrijking.

22 juni 2021
Provhuis-Limburg.jpg

Voormalig directeur Herman Vrehen van de Limburgse landschapsinstelling IKL heeft zich schuldig gemaakt aan belangenverstrengeling, maar niet aan fraude of zelfverrijking.

Afstand
Dat komt naar voren uit de maandagavond gepubliceerde resultaten van een onderzoek door Rienk Goodijk, hoogleraar Governance aan de Vrije Universiteit van Amsterdam. De raad van toezicht van IKL onderschrijft de onderzoeksresultaten en neemt afstand van de handelwijze van Vrehen. De raad had opdracht voor het onderzoek gegeven.

Tonnen

De affaire rond Vrehen leidde na publicaties in NRC in april tot het opstappen van het voltallige college van Gedeputeerde Staten van Limburg, incluis gouverneur Theo Bovens. Een groot deel van de subsidies voor IKL komt namelijk van de provincie. Volgens NRC sluisde Vrehen voor tonnen aan subsidies naar eigen werk-bv's door.

 

Integriteitscode

Volgens het onderzoek was sprake van belangenverstrengeling van Vrehen bij meerdere bv’s, waarvan de raad van toezicht niet op de hoogte was. Ook werden aanbestedingsregels niet overal in acht genomen en is de interne integriteitscode overschreden, aldus het onderzoek. Vrehen had de raad actiever moeten informeren. De raad is nu als toezichthoudend orgaan gepasseerd en niet geïnformeerd over de zakelijke relaties van de directeur en mogelijke problemen bij nevenfuncties. Maar Goodijk vindt ook dat de raad scherper had moeten toezien en grenzen had moeten stellen. Op bestuurlijk niveau ontbrak het aan voldoende kritische tegenspraak. Anderen 'lieten het een beetje gaan', aldus Goodijk.

 

Niet handig

Wel stelt Goodijk dat Vrehen veel voor elkaar kreeg met hart voor de organisatie, 'maar achteraf was het niet handig en verstandig zoals hij het heeft gedaan'. Ook relativeert Goodijk de ophef die is ontstaan rond Vrehen. Die ophef is ook veel groter geweest dan nodig, aldus Goodijk. Dat komt door een gebrek aan verslaglegging van onder meer overwegingen die tot beslissingen leidden. 'Nu is er een - mijns inziens overdreven - beeld kunnen ontstaan van bestuurlijke ‘zelfverrijking’ en een ‘afwezige’ raad van toezicht die onvoldoende kritisch toezicht heeft gehouden op de gang van zaken bij IKL en veel ‘ondeugdelijke praktijken’ heeft toegelaten.' (ANP)

Reacties: 3

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

H. Wiersma / gepens.
Het lijkt mij dan dat niet alleen Vrehen verantwoordelijk is voor dit kennelijk vooral organisatorische debacle maar dat het voltallige college van GS (inclusief CdK) en Provinciale Staten zelf ook hebben weggekeken bij dit dossier.
De Majjem
Wegkijken en zwijgen behoort tot de Limburgse volks- en bestuurscultuur. Daarna bestel je nog een rondje (waar ook weleens een journalist bij aanwezig is).



Collegiaal bestuur wordt ook geintepreteerd als zijnde 'ik weet wat van jou en jij weet wat van mij.' Dat houden we zo dan komen we daarna wel binnenskamers tot een vergelijk.
Bestuurder / DGA
Ik ben bestuurder van een Stichting. De nieuwe Wet Bestuur en toezicht rechtspersonen geldt ook voor mij maar nog meer voor Vrehen en aanverwanten als Koopmans en Mackus. En ook voor dwazen als hoogleraren. De WBTR gaat in het kort over het volgende:



• de plaats en de plichten van bestuursleden en van toezichthouders;

• de aansprakelijkheid van bestuursleden en van toezichthouders

• het financiële beleid en de goedkeuring van uitgaven;

• regels over belangenverstrengeling;

• de procedures bij grote uitgaven of investeringen.

Waar hoogleraren in kunnen dwalen. Ik hoop alsnog dat de curator een ander beeld heeft. Dit zijn mede mijn belastinggelden die doorgesluisd zijn naar de rekeningen van Vrehen. Dit is Paulinaeus gedrag ten opzichte van heel NL.
Advertentie