Advertentie

Frans toerisme is gat in de markt

Het Franse toerisme is een gat in de markt voor Nederlandse gemeenten. Fransen hebben een goede indruk van Nederland en zijn vaak op zoek naar buitenlandse vakantiebestemmingen.

26 augustus 2013

Nederland zou juist nu veel meer moeten investeren in het binnenhalen van Franse toeristen. De Franse interesse voor thema's als duurzame stadsplanning, milieu- en watermanagement maar vooral ook de faciliteiten voor fietsers is erg groot.

Geen Franse taal

Dat zegt Onno Ottevanger. Hij werkt in Frankrijk als consultant in de toeristische branche, onder meer voor Landal Greenparks. Hij vindt dat er vooral te weinig informatie via internet of in brochures in de Franse taal beschikbaar is. ,,Dat is voor veel Fransen een obstakel, omdat ze toch vooral alleen hun eigen taal spreken, al wordt het Engels wel beter'', zegt Ottevanger.
 
Kansen laten liggen 

Volgens hem heeft Frankrijk weinig prioriteit bij toeristische bedrijven in Nederland. ,,Dat heeft naar mijn idee onder meer te maken met feit dat Nederlanders gemakkelijker Duits spreken en schrijven dan Frans. Maar dat betekent dan wel dat we kansen laten liggen'', zegt Ottevanger, die stelt dat jonge Fransen en Fransen met kinderen in toenemende mate het buitenland opzoeken.
 
Studiereizen 

Vooral op televisie wordt Nederland vaak aangehaald als het gaat om duurzame stadsplanning, milieu- en watermanagement. Zo worden er allerlei studiereizen georganiseerd naar Almere (duurzame stadsplanning) en Zeeland (Deltawerken).
 
Media-aandacht voor Nederland

Directeur Roger Strijland van het Nederlands Bureau voor Toerisme en Congressen (NBTC) in Parijs bevestigt de toenemende media-aandacht in Frankrijk voor Nederland. Dat komt volgens hem juist door de marketingactiviteiten van het NBTC. Vooral Zeeland plukt daar de vruchten van, omdat deze provincie volgens hem veel potentie heeft voor Franse weekend- en midweekgasten.
 
Op zoek naar nieuwe bestemmingen 

Strijland: ,,Fransen staan steeds meer open voor verblijf buiten hun eigen land en zijn op zoek naar nieuwe bestemmingen en onbekende plekjes. Zeeland heeft wat dat betreft het voordeel dat het dicht bij Noord-Frankrijk ligt. Bovendien zijn Fransen in de regel grote liefhebbers van kuststreken. De kust staat synoniem voor gezond leven, wijde natuur en verse zeeproducten.''

(c) ANP 2013, alle rechten voorbehouden

Reacties: 1

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

H. Wiersma / sr. beleidsadviseur (gepens.)
Het bedienen van de toeristische markten in hun eigen taal dan wel minimaal Frans, Duits en Engels is noodzakelijk. Hoewel ons land ook steeds meer afhankelijk wordt van toerisme ontbreekt het bij EZ aan een duidelijk promotiebeleid gericht op het buitenland. De kosten gaan vooruit aan de baten!
Advertentie