Advertentie

Ict-probleem Amsterdam loopt volledig uit de hand

De gemeente Amsterdam geeft jaarlijks 128 miljoen euro uit aan automatisering. Per ambtenaar is dat negenduizend euro. De automatisering van Amsterdam is totaal uit de hand gelopen. De kosten zijn anderhalf keer hoger dan in andere grote gemeenten. Er moet snel ingegrepen worden. Dat meldt het Parool

19 mei 2010
Roer moet om
Een recent, alarmerend rapport van de Dienst ICT schetst een somber beeld. 'De problemen met ict dreigen Amsterdam boven het hoofd te groeien.' Als niet snel drastisch wordt ingegrepen, blijft Amsterdam te veel geld uitgeven, kunnen bestuurlijke doelen niet gehaald worden, zullen burgers gaan klagen, en kunnen wettelijke eisen mogelijk niet meer gehaald worden. 'Het roer moet nú radicaal om,' aldus het rapport ICT op Open Amsterdams Peil.

 

Twee keer zoveel
De gemeente Amsterdam geeft jaarlijks 128 miljoen euro uit aan automatisering. Per ambtenaar is dat negenduizend euro. Andere grote gemeenten doen het met ruim vijfduizend euro per ambtenaar per jaar, aldus het Parool.

 

Langs elkaar heen
De oorzaak ligt volgens het rapport in het grote aantal langs elkaar heen werkende stadsdelen en diensten. Al sinds 2003 wordt vastgesteld dat de ict in Amsterdam slecht georganiseerd is. Twee jaar geleden verscheen een rapport van onderzoeksbureau McKinsey waarin dat nog eens werd vastgesteld. In aansluiting op de aanbevelingen van dat rapport is er een Dienst ICT gekomen, met als directeur Claudia Andrade-de Wit. Tot nu toe is er niet voldoende gebeurd, ook omdat er te weinig druk achter zit. ''Met de strategie van de 'verleiding' is veel kostbare tijd verloren gegaan,'' stelt Andrade-De Wit.

Reacties: 5

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Jan / ambtenaar
Ja, wat loopt er in Amsterdam niet uit de hand? En toch maar streven naar het vormen van grote gemeenten!
PetrusJ / ambtenaar
Is ook duidelijk wat de baten zijn van die ICT-uitgaven? Als die ook de andere gemeenten overstijgen, doen ze het misschien toch wel goed.
Derk Kremer / Specialist in Goed Opdrachtgeverschap
Een ict-probleem dat uit de hand loopt? Zolang de eenzijdige benadering blijft, zullen ook dit soort ict-problemen blijven.
Tijd om het roer om te gooien en de problematiek vanuit het perspectief van een Goed Opdrachtgever te benaderen.
Olivier van Oort / business en ICT-consultant
Ik heb het artikel gelezen. Ik vind de benadering "kosten per ambtenaar" nogal beperkt en op zijn minst eenzijdig. Een rapport van de Amsterdamse Rekenkamer uit 2007 stelt precies het omgekeerde. Wat hebben ze nu eigenlijk gemeten? @PetrusJ: ik denk dat je gelijk hebt. Om te weten of je echt een probleem hebt moet je naar het hele plaatje kijken.
Om de "problemen" op te lossen wordt gesproken over een investering van € 100 miljoen dat op zijn vroegst over 6 tot 8 jaar geld moet gaan opleveren. Dat is wel heel erg ver weg. De wereld verandert snel, en de wereld van ICT nog sneller.
En welk probleem hebben ze dan opgelost?

Marijke / directeur eigenaar
Amsterdam heeft een aantal nadelen wat betreft het centraal organiseren en sturen van de ICT functie. De begrotingssystematiek is niet gericht op centrale ondersteuning. De governance van de stad is vooral gericht op stadsdelen en mijlpalen worden vooral gevierd als het plan klaar is, niet als het plan gerealiseerd is. Waardoor de verleiding het enige middel blijft om diensten en stadsdelen mee te krijgen.
Advertentie