Advertentie

Sociaal-politieke controle op fractiebijstand werkt

Columnist Douwe Jan Elzinga raadt het Amerfoortse model aan bij de controle of de fractiebijstand op de juiste wijze is besteed.

21 december 2012

Tien jaar geleden bestonden er veel problemen rond het fenomeen fractie­bijstand. Deze gelden vloeiden soms via listige constructies naar partijkassen. Er waren fracties die hun partijkantoor financierden met fractiebijstand; bij controle bleek het partijkantoor in een enkel geval vol te liggen met lompen en oude metalen. Fractiebijstand werd gebruikt om de vergoedingen voor raadsleden aan te vullen et cetera.

Dat deze nogal creatieve invullingen mogelijk waren, werd vooral veroorzaakt door gebrekkige normering. Die situatie is drastisch veranderd. Er is een modelverordening van de Vereniging van Nederlandse Gemeenten en vrijwel alle gemeenten hebben hun regels flink aangescherpt. Partijen mogen niet meer uit de fractiebijstand worden betaald. Vergoedingen mogen niet worden aangevuld. De bijstand moet echt ten goede aan de fractie komen.


Toch zijn er zo af en toe nog problemen, zoals recent in de gemeente Amersfoort. De Burger Partij Amersfoort raakte betrokken in een strafrechtelijk onderzoek. De fractie van deze partij liet zich in haar raadswerk adviseren door een juridisch bedrijf en een accountantskantoor. De bedrijven dienden declaraties in die uit de fractiebijstand werden betaald. Enkele dagen na uitbetaling maakten de beide bedrijven deze bedragen over als gift aan de partijkas. Dat leverde hen een fiscale aftrekpost op. Niet duidelijk was of de bedrijven ook echt bijstand hadden geleverd. Dat zou vooral de vorm van mondeling advies aan de fractievoorzitter hebben aangenomen; de meeste andere fractieleden waren niet bekend met de rol van deze adviseurs.

Burgemeester Lucas Bolsius van Amersfoort zag in deze feiten aanleiding voor aangifte bij het Openbaar Ministerie. Het OM deed diepgaand onderzoek en kwam tot de conclusie dat niet bewezen kon worden dat de bedrijven geen diensten hadden verleend en de zaak werd geseponeerd.

Een en ander leidde in Amersfoort tot bezinning over de manier waarop de besteding van de fractiebijstand moet worden gecontroleerd. Dat burgemeester Bolsius besloot om het OM in te schakelen, was in deze situatie geheel te billijken. Het probleem van die strafrechtelijke route is echter dat aan de bewijslast hoge eisen worden gesteld en het strafrecht minder geschikt is om te interveniëren bij verkeerde besteding van overheidsgelden. Het strafrecht moet een ultimum remedium zijn. Veel beter kan eerst worden gewerkt met de instrumenten van de zogenaamde comptabele verantwoordelijkheid.

In de gemeente Amersfoort heeft men lessen getrokken. Er is nu een controlestelsel in ontwerp dat veel beter is toegespitst op eventuele problemen. Jaarlijks wordt de besteding van de fractiebijstand gecontroleerd door twee fractievoorzitters. Deze toetsen in eerste lijn of alle fracties zich hebben gehouden aan de verordening en aan nadere afspraken daarover van de fractievoorzitters. Zijn er geen twijfels over de besteding, dan volgt er goedkeuring van de verslaglegging door de raad. Zijn er twijfels, dan geeft de raad een opdracht aan bijvoorbeeld de rekenkamer of rekenkamercommissie voor een onderzoek naar de feiten.

Het is aan de fracties om te bewijzen dat de besteding binnen de gestelde normen en afspraken is gebleven. Kan dit bewijs niet worden geleverd, dan wordt de fractie­bijstand geheel of gedeeltelijk niet meer uitbetaald. In bijzondere gevallen kan uitgekeerde bijstand worden teruggevorderd. Via een stelsel van sociaal-politieke controle houden de fractievoorzitters elkaar scherp en de regels van de comptabele verantwoordelijkheid zijn een doelmatige stok achter de deur. Dit Amersfoortse model kan worden aanbevolen aan andere gemeenten.

Reacties: 5

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Hans van Wegen / BPA / Fractievoorzitter Burger Partij Amersfoort (BPA)
Juiste conclusie prof. Douwe-Jan Elzinga ---- Als de afgelopen 6 jaar bedrijven duidelijk aantoonbaar WEL diensten hebben bewezen (in dit geval aan de BPA), dan is het onmogelijk om te gaan ( proberen te) bewijzen dat die bedrijven geen diensten hebben verleend. ---- Conclusie: Dus werd de zaak door het OM gewoon geseponeerd.-- Wijze Les: Want als de Griffier van Amersfoort haar interne werk juist had uitgevoerd, had dit "hele circus" met de Rijksrecherche en OM nooit hoeven plaats vinden. --- Eerst zeer zorgvuldig INTERN alles uitzoeken, en dan pas aangifte doen. --- Dat is (wijze) de les voor alle Burgemeesters in Nederland.

Hans Terlouw / Gewoon BPA-lid en kiezer
Als kiezer en partijlid keek en kijk ik vanuit mijn perspectief naar deze zaak. Twee brieven schreef ik naar Burgemeester Bolsius waarin ik mijn visie als relatief buitenstaander gaf op zijn besluit het O.M. direct in deze zaak te betrekken. Immers alle raadsleden tekenden een Gedragscode aan de hand waarvan een eerste toetsing had kunnen plaatsvinden, de burgemeester deelde mijn mening niet zo liet hij mij in zijn antwoord weten. Toch lees ik ook in uw beschouwing dat eerst intern de zaak onderzoeken een betere weg geweest zou zijn. Hier wreken zich volgens mij twee zaken ten eerste een onervaren Burgemeester, en een tekortschietende Griffier. Wat jammer is in uw beschouwing is het voorbijgaan aan de interne persoonlijke verhoudingen in de Amersfoortse Gemeenteraad. Dat zou nog een verhelderend licht op de zaak werpen. Binnen de BPA waren krachten werkzaam met een eigen doel, toen ze dat niet bereikten bevuilden ze het eigen nest via een aanklacht, maar dat liep uit op:" er is geen bewijs". En daar zet ik dan een uitroepteken achter!
Cor / inwoner
Vandaag zaterdag 29 december las ik o.a. de Amersfoortse Courant over dit onderwerp.

In het functioneringsgesprek, geciteerd in de Amersfoortse Courant, met de CDA burgemeester valt mij op, dat Amersfoort een zeer onervaren Burgemeester heeft en een Griffier die zeer slordig met de geheime stukken omging, hoe komen anders die stukken op straat? Hopelijk doet de nieuwe Griffier van 033, die begin 2013 start, dat straks beter.

L.Nierkes / oud ambtenaar
een zwakke CDA burgemeester en een lekkende Griffier in het Stadhuis ?



Wat is dat toch in mijn Amersfoort?



Caroline Raat / jurist en onderzoeker
Het lijkt mij vooral tekenend voor de verhoudingen dat de burgemeester zo snel aangifte deed, waarom niet gewoon even gebeld en de kwestie uitgepraat? In dit soort zaken kan een burgemeester zich beter laten adviseren door ervaren medewerkers, dan was de aangifte niet gebeurd en waren de feiten (want daar gaat het om) wellicht beter en sneller boven tafel gekomen. Deze burgemeester is geen jurist en kan niet goed overzien of a. er strafbare feiten zijn gepleegd en b. er voldoende bewijsmateriaal ligt.

Het is goed dat er lessen zijn getrokken, al heb ik mijn twijfels over de nieuwe procedure. Waarom moeten twee fractievoorzitters hun coalitievrienden en oppositie-niet-vrienden controleren? Is het niet beter om deze controle helemaal extern te laten verlopen? En een rekenkamer is helemaal niet bedoeld voor dit soort onderzoek. Het is geen recherchebureau. Een rekenkamer controleert of beleid doeltreffend, doelmatig en rechtmatig was/is. Dat is iets heel anders.

Ik weet niet of er gelekt is en of er onzorgvuldig met geheime informatie is omgesprongen. Maar als dat zo is, dan lijkt me dat ernstiger dan de niet helemaal handige adviespraktijk bij de Burgerpartij.
Advertentie