Advertentie

Raad van State: Arbeidsmarktkrapte vraagt om ingrijpende keuzes

De overheid kan door schaarste niet alles. ‘Keuzes zijn nodig om ervoor te zorgen dat wat wordt beloofd, daadwerkelijk wordt waargemaakt.’

17 september 2024
Raad van State
ANP

De aanhoudende krapte op de arbeidsmarkt – ook in de toekomst – noopt tot het aanbrengen van prioriteiten in de ambities. Met het oog op de capaciteit van de overheid adviseert de Raad van State het kabinet scherpe keuzes te maken.

Coördinator Planning en Managementinformatie S12

JS Consultancy
Coördinator Planning en Managementinformatie S12

Senior redacteur/ speechwriter

Gemeente Maastricht
Senior redacteur/ speechwriter

Veel vacatures

Dat stelt ’s lands hoogste adviesorgaan in reactie op de Miljoenennota. Door het zeer krappe personeelsaanbod in onder meer het openbaar bestuur, veiligheid, zorg en welzijn moet er rekening mee worden gehouden dat niet alleen de ambities van het kabinet onder druk komen te staan, maar ook de reguliere dienstverlening door rijk, provincies en gemeenten.

De Raad van State attendeert het kabinet erop dat de grootste personeelstekorten zich bevinden in de aan de ict gerelateerde beroepen. Naar die deskundigheid is ook bij de overheid grote vraag. Bezorgdheid is er vooral ook over de personeelstekorten in gemeenteland. Al jarenlang zijn veel vacatures daar moeilijk vervulbaar. ‘Daarmee staat de gemeentelijke dienstverlening onder druk’, aldus de adviesraad.

Dunbevolkte regio’s

Die arbeidsmarktproblematiek komt bovenop bestaande beperkingen voor diverse uitvoeringsorganisaties. Al langere tijd wordt er geconstateerd dat de grenzen zijn bereikt wat betreft de capaciteit van uitvoeringsorganisaties om aan de verwachtingen te kunnen voldoen van burgers, bedrijven, maatschappelijke instellingen en politiek. ‘Personeelstekorten zorgen niet alleen voor verminderde dienstverlening door de overheid in het heden. Ze hebben ook consequenties voor de toekomst. Het huidige tekort aan leraren wordt op dit moment geschat op gemiddeld 10 procent’, aldus de Raad van State. ‘Het tekort in dunbevolkte regio’s en wijken met armoede en sociale achterstanden is vaak nog hoger.’

Ontmoedigingsbeleid

Maatregelen om het arbeidsaanbod te vergroten (werken lonender maken) helpen, maar de schaarste aan mensen, middelen en ruimte is inmiddels zo nijpend dat het noodzakelijk is ingrijpende keuzes te maken over de inzet van arbeid en het gebruik van de ruimte. Vandaar het advies om als overheid ‘hoogproductieve economische activiteiten’ te stimuleren en ‘laagproductieve of vervuilende activiteiten’ te ontmoedigen.

Indringende afweging

Met de uitvoering van overheidstaken wordt een groot beslag wordt gelegd op de beschikbare capaciteit aan arbeid. In met name de (semi)publieke sector zullen die personeelstekorten zich doen voelen. ‘Duidelijk is dat arbeidskrachten beschikbaar moeten zijn voor de uitvoering van essentiële publieke taken als onderwijs, zorg, politie, etc. De inzet van arbeidskrachten voor die doelen zal echter telkens moeten worden afgewogen tegen het belang van de beschikbaarheid voor private economische activiteiten. Naarmate de schaarste toeneemt, zal deze afweging indringender moeten zijn’, aldus de adviesraad.

Onderuitputting

De overheid zal door schaarste niet alles kunnen, zo stelt de Raad van State. ‘Keuzes zijn nodig om ervoor te zorgen dat wat wordt beloofd, ook daadwerkelijk wordt waargemaakt. Voor het vertrouwen in de overheid is dat noodzakelijk.’ De onderuitputting van de laatste jaren heeft volgens de adviesraad bewezen dat de overheid qua uitvoeringkracht aan haar grenzen zit en dat het tekort aan personeel een bedreiging vormt bij het uitvoeren van beleidsambities. ‘Om te kunnen zorgen dat ambities ook daadwerkelijk worden waargemaakt is het maken van keuzes belangrijk. Kortom, schaarste aan financiële middelen, arbeidskracht en ruimte betekent dat keuzes moeten worden gemaakt over de inrichting van de Nederlandse economie, arbeidsmarkt en capaciteit van de overheid.’ Het advies is daarom om een sociaaleconomische structuuranalyse te maken om te komen tot integraal afgewogen keuzes en de juiste prioritering.

Reacties: 3

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Nico Bos
Aan mensen is er helemaal geen gebrek, er is gebrek aan mensen met kennis en die hadden we volop in ons roemrijke verleden. Maar die zijn er niet meer na een invasie van externe kennis waardoor we onze eigen vakopleidingen (werkspoor, Phillips, MTS, HTS etc.) voor het gemak maar hebben afgeschaald tot een ondermaats niveau. Met 10% lerarentekort en onprofessionele zij-instromers schiet het allemaal niet op bij ons onderwijs, om nog maar niet te spreken over studiekwaliteit, focus en ambitie van de huidige student tussen alle feesten en demonstraties door. Knap advies van de Raad van State...."De inzet van arbeidskrachten voor die doelen... zal echter telkens moeten worden afgewogen tegen het belang van de beschikbaarheid voor private economische activiteiten." Dat afwegen biedt dus geen enkele oplossing van het probleem. zie: https://medisquare.be/nl/ons-iq-daalt-maar-dat-komt-niet-door-de-computer/
Hans Bakker
Nederland zit in een kwantitatieve vicieuze groeicirkel. Meer mensen naar Nederland betekent dat er meer van alles nodig is. Meer woningen, meer scholen, meer ziekenhuizen, meer wegen etc. En om in die behoefte te voorzien, moeten we weer nieuwe mensen uit het buitenland halen. De grootste aanjager van dit systeem is de lage lonen arbeidsmigratie. Die moeten we aanpakken. Om die aan te pakken, moeten we de jaarlijkse aanbevelingen van de Europese Commissie aan Nederland uitvoeren: PAK DE FLEXIBELE ARBEIDSMARKT AAN. Nederlandse uitzendbureaus ronselen zelfs in Frankrijk Oekraieners om in Nederland te komen werken. Pakken we dit systeem aan, maken we het veel moeilijker om voor een uitzendbaantje naar Nederland te emigreren, dan krijgen de distributiesector, de landbouw etc. een probleem. Die moeten dan krimpen. Daar lossen we aan de andere kant een heel groot probleem mee op, namelijk de eindeloze vraag naar meer meer meer meer meer meer meer meer. Daarnaast moeten we eens proberen om de 1,2 miljoen inactieven aan het werk te krijgen.
Hielco Wiersma
1. Minder publieke banen en minder externe inhuur, i.c. dereguleren. Vrijkomend personeel overhevelen naar private sector.
2. Hoogte toeslagen zoveel mogelijk koppelen aan het gemiddeld aantal werkuren per maand.
3. Selectieve toepassing bij arbeidsmigratie en verbetering van voorzieningenniveau voor arbeidsmigranten, waar mogelijk voor rekening werkgevers.
Advertentie