Advertentie

Adviezen Belastingtelefoon 'om te huilen'

De Consumentenbond geeft de Belastingtelefoon een dikke onvoldoende. De consumentenorganisatie stelde mensen achter de dienst vijftig vragen en de antwoorden waren grotendeels fout of incompleet. Dat liet de Consumentenbond vrijdag weten.

11 februari 2011

Vier min
Slechts zeventien antwoorden waren correct, waardoor de organisatie op een cijfer van 4 min uitkomt. Vorig jaar scoorde de Belastingtelefoon ook al slecht op de kwaliteit van de antwoorden. Volgens de organisatie verbetert de Belastingtelefoon wel, vooral op serviceaspecten zoals wachttijden en de begroeting. Daar tekende de Consumentenbond een 7 op. Vorig jaar haalde de hulplijn eveneens een dikke voldoende.

Om te huilen

,,Je ziet dat de begroeting geweldig is, maar de kwaliteit om te huilen. Het is fijn als iemand netjes goedemorgen zegt, maar je komt daar natuurlijk voor ingewikkelde vragen'', aldus een woordvoerster van de organisatie. ,,Zelfs op eenvoudige vragen als 'ik wil bezwaar aantekenen tegen een aanslag, krijg ik dan automatisch ook uitstel van betaling?' kwamen onvolledige antwoorden'', aldus de organisatie.

Reactie

In een reactie liet staatssecretaris Frans Weekers (Financiën) vrijdag weten de Consumentenbond uit te nodigen om de uitkomsten van het onderzoek met de Belastingdienst te bespreken. ,,Dit moet natuurlijk beter!''

Doorverbinden

Binnen een jaar moeten mensen voor moeilijkere vragen over hun aangifte direct kunnen worden doorverbonden naar een belastinginspecteur, zo zei de staatssecretaris eerder deze maand. De Belastingdienst heeft de afgelopen tijd al geëxperimenteerd met het doorverbinden van de pittige en dossiergebonden vragen over toeslagen naar gespecialiseerde medewerkers. Staatssecretaris Weekers wil dat de proef wordt uitgebreid, zodat ook fiscaal intermediairs, ondernemers en particulieren van deze dienstverlening gebruik kunnen maken.

Reacties: 5

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Baantjerfan
Kom nou zeg. Zou de Consumentenbond
nou ook echt álles correct weten? als ik wat wil weten, vraag ik het de belastinginspecteur in mijn politieke kennissenkring wel. Zelfs hij zegt soms geen antwoord op mijn vraag te weten!

Dat cijfer zegt mij niks: De door de
Consumentenbond gehanteerde maatstaven ontbreken, waardoor "controle" niet mogelijk is.
Kees
@Hans: Ik vind het niet meer dan normaal dat als ik een antwoord krijg van een instantie 'die ergens over gaat', het antwoord volledig en compleet is en indien niet deze organisatie mij vertelt dat zij later contact met mij opnemen voor een volledig en compleet antwoord.
Je wordt namelijk vervolgens door diezelfde instantie hier op afgerekend.
Als ik mijn belastingaangiftes onvolledig en incorrect gaan doe staat diezelfde instantie met een rekening in de hand.
huisman / gemeente
Ze gaan er ook van uit bij de belastingdienst dat iedereen een computer heeft. Wil het nog op een papieren versie aanvragen dan wordt dit pas in Juli gedrukt. Dat betekent dus uitstel aanvragen en late teruggave. Het formulier van vorig jaar moet ik nog steeds krijgen. Hoezo makkelijker maken.
Kees
Normaal typ ik betere zinnen :)
Michiel Jonker / ambtenaar bij een decentrale overheid
Ben blij met deze actie van Consumentenbond. Heb een paar keer vragen gesteld aan belastingtelefoon. Ze gaven eerst vaag antwoord. Ik doorvragen. Dan gaven ze toe dat ze geen antwoord konden geven maar zeiden dat ze me ook niet "mochten" doorverbinden met belastingkantoor of iemand anders die het wel wist.

Een keer had de belastingdienst op 23 december een brief gestuurd waarop ik binnen twee weken moest reageren. Kom ik terug van kerstvakantie, was het al te laat. Zegt die eikel van de belastingtelefoon: "Dat is uw probleem, meneer. Sommige mensen werken tijdens de kerst." Hij kon mij wel een formulier toesturen, maar dat zou nog een week duren en dan was volgens hem "de kans groot dat ik een boete zou krijgen".
Ik een klacht ingediend. Ben ik volgens de klachtenservice "correct bejegend" door die eikel. Uitschot.
Advertentie