50 Chinese auto’s rijden voor Den Haag: ‘we volgen het landelijk beleid’
Verbieden van Chinese auto's kan volgens de gemeente niet.
Er worden in de gemeente Den Haag 50 voertuigen van het Chinese merk BYD ingezet om WMO-gerechtigden van- en naar hun bestemming te rijden. Dat laat het college weten op vragen van de Haagse VVD. Volgens het college kan de gemeente niks doen om de inzet van Chinese voertuigen te voorkomen.
Spionage en sabotage
De lokale VVD uitte in vragen aan het college zorgen over ‘spionage en sabotage door hoogtechnologische producten van Chinese makelij’. Vorig jaar is het doelgroepenvervoer geharmoniseerd en via een aanbesteding gegund aan het bedrijf Noot. Dat bedrijf gebruikt auto’s van het Chinese merk BYD. Eerder nam de Tweede Kamer een motie aan om te onderzoeken of Chinese auto’s van onder andere dat merk in Nederland spionageactiviteiten uitvoeren.
50 auto's
Het college schrijft in een reactie op de vragen van de VVD dat er in totaal 50 auto’s van het merk worden gebruikt. In de gebruikte ‘Atto 3’ zit een intelligente rijwaarnemingscamera, 3 golfradars, 4 panoramische camera’s en 12 ultrasone sensoren. Er wordt door de auto’s data verzameld over onder andere locatie- en navigatie, lokale weersomstandigheden, energieverbruik en software-updates.
'Data niet gedeeld met China'
‘De dataverzameling en verwerking door BYD gebeurt conform de geldende Europese wet- en regelgeving (GDPR)’, zo verzekert het college. ‘De data wordt bewaard in het voertuig zelf, of via Amazon Web Services (AWS) cloud servers, die staan in Frankrijk. Noot geeft aan dat deze data niet gedeeld wordt met de Chinese overheid.’ Volgens B&W verloopt alles dan ook volgens de landelijke regelgeving. ‘Er geldt geen verbod op Chinese voertuigen.’
Verbieden kan niet
Het college zegt zelfs dat de gemeente de inzet van Chinese auto’s helemaal niet kan voorkomen. Het is namelijk Noot die heeft gekozen voor het gebruik van de Chinese voertuigen, niet de gemeente. Het gebruik van auto’s van het merk BYD is daarom ook niet meegenomen in een risicoanalyse. De leidende overweging door Noot is gemaakt op basis van ‘prijs en beschikbaarheid’.
Landelijk beleid
'Bovendien mogen specifieke merken niet genoemd worden in een aanbesteding, daardoor kunnen merken ook niet specifiek uitgesloten worden. Zonder landelijke maatregelen heeft de gemeente geen grond om de inzet van Chinese auto’s en apparatuur, in algemene zin, te verbieden.’ Wanneer landelijk anders wordt besloten zal Den Haag het lokale beleid aanpassen, zegt het college.
Plaats als eerste een reactie
U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.