bestuur en organisatie / Partnerbijdrage

Is uw Sociaal Statuut nog “hoofdstuk 10d-proof”?

Begin dit jaar heeft het Landelijk Overleg Gemeentelijke Arbeidsvoorwaarden (LOGA) laten weten dat hoofdstuk 10d van de CAR is aangepast.

16 mei 2013

AfbeeldingJacobien Frederix

Begin dit jaar heeft het Landelijk Overleg Gemeentelijke Arbeidsvoorwaarden (LOGA) laten weten dat hoofdstuk 10d van de CAR is aangepast. Deze aanpassingen vloeien voort uit het CAO-akkoord 2011-2012.

Daarin is indertijd de afspraak gemaakt dat de zogenaamde “Van werk naar werk”-aanpak bij reorganisaties diende te worden verstevigd. In vervolg daarop is nu in hoofdstuk 10d CAR een nieuwe paragraaf opgenomen, waarin deze “Van werk naar werk”-aanpak is uitgewerkt.

In de Capra Concreet van februari 2013 heeft Maartje Rutten de belangrijkste wijzigingen voor u op een rij gezet.

Begin dit jaar heeft het Landelijk Overleg Gemeentelijke Arbeidsvoorwaarden (LOGA) laten weten dat hoofdstuk 10d van de CAR is aangepast. Deze aanpassingen vloeien voort uit het CAO-akkoord 2011-2012; daarin is indertijd de afspraak gemaakt dat de zogenaamde “Van werk naar werk”-aanpak bij reorganisaties diende te worden verstevigd. In vervolg daarop is nu in hoofdstuk 10d CAR een nieuwe paragraaf opgenomen, waarin deze “Van werk naar werk”-aanpak is uitgewerkt. In de Capra Concreet van februari 2013 heeft Maartje Rutten de belangrijkste wijzigingen voor u op een rij gezet.

De CAO-partijen hebben afgesproken dat de bepalingen van hoofdstuk 10d CAR “nieuw” de basisaanpak moeten vormen voor alle gemeenten. Verder blijkt uit de ledenbrief van het LOGA van 9 januari 2013 dat de wijzigingen in hoofdstuk 10d CAR uiterlijk per 1 april 2013 in werking moeten zijn getreden. Op lokaal niveau kunnen overigens tot op zekere hoogte afwijkende afspraken worden gemaakt. Dit neemt niet weg dat als gevolg van de wijzigingen in hoofdstuk 10d van de CAR het thans binnen uw organisatie geldende Sociaal Statuut mogelijk niet meer op dit hoofdstuk aansluit. Het Sociaal Statuut zal in dat geval moeten worden aangepast. Houdt u daarbij in de gaten dat in artikel 10d:3, tweede lid, CAR “nieuw” is bepaald dat, wanneer voor 26 juni 2012 lokaal afspraken zijn overeengekomen die afwijken van hetgeen is bepaald in hoofdstuk 10d CAR “nieuw”, in de Commissie voor Georganiseerd Overleg moet worden besproken wanneer tot herziening van die lokaal geldende afspraken zal worden overgegaan.

Wij adviseren u om na te (laten) gaan of het huidige Sociaal Statuut nog “hoofdstuk 10d-proof” is. Dit is van belang, omdat uit recente (nog niet in de vakbladen gepubliceerde) jurisprudentie van de Centrale Raad van Beroep kan worden afgeleid dat het niet of niet tijdig aanpassen van het Sociaal Statuut tot gevolg kan hebben dat de aanspraken van de medewerkers ruimer zijn dan in hoofdstuk 10d CAR “nieuw” is bepaald. In de kwestie die aan de uitspraak van de Raad ten grondslag lag, had de werkgever verzuimd om tijdig de bepalingen van de lokale rechtspositieregeling in overeenstemming te brengen met de bepalingen van de CAR/UWO, zoals die luidden vanaf 1 juli 2008. De Raad verwees naar aanleiding hiervan allereerst naar artikel 10d:3, tweede lid, van de CAR/UWO. Hierin is bepaald dat als lokaal ruimere afspraken gelden, deze lokale afspraken gelden in plaats van het gestelde in hoofdstuk 10d van de CAR/UWO. Vervolgens oordeelde de Raad dat, nu de werkgever had verzuimd om (tijdig) de rechtspositieregeling aan te passen, deze gehouden was aan die ruimere, lokale, afspraken.

Uit deze uitspraak blijkt dat het grote financiële gevolgen kan hebben als het huidige Sociaal Statuut niet aansluit bij hoofdstuk 10d CAR “nieuw”. Medewerkers die als gevolg van een reorganisatie boventallig zijn verklaard, kunnen in dat geval namelijk mogelijk, net als in de hierboven genoemde kwestie, meer aanspraken doen gelden dan in hoofdstuk 10d CAR “nieuw” is uiteengezet. Afhankelijk van de redactie van het huidige Sociaal Statuut, zou een medewerker zich wellicht op het standpunt kunnen stellen dat hij zowel aanspraak kan maken op een “Van werk naar werk”-traject (hoofdstuk 10d CAR “nieuw”) als op een re-integratiefase (hoofdstuk 10d “oud” CAR/UWO). Mede gezien deze financiële risico’s, adviseren wij u om het huidige Sociaal Statuut kritisch te bezien. Mocht er onduidelijkheid bestaan over de vraag of het Sociaal Statuut nog “hoofdstuk 10d-proof” is, dan kunt u hierover vanzelfsprekend contact opnemen met ondergetekende, uw vaste contactpersoon en/of één van de andere advocaten van Capra.

Volledigheidshalve merk ik nog op dat het College voor Arbeidszaken onlangs heeft laten weten dat zij voornemens is om een nieuw model Sociaal Plan te publiceren. Het is op dit moment nog niet duidelijk of het een “raamwerk op hoofdlijnen” betreft of een meer uitgewerkt model Sociaal Plan (zoals het vorige model) en wanneer dit model het licht zal zien. Aanvankelijk werd eind juni 2013 als streefdatum genoemd, maar het is niet duidelijk of die datum zal worden gehaald. 

Plaats als eerste een reactie

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.