bestuur en organisatie / Partnerbijdrage

U maakt toch geen reclame?

U maakt toch geen reclame?

22 juni 2016

AfbeeldingMr. B.J. (Bart Jeroen) Boiten

  Nog tot 1989 was het de advocatuur verboden om reclame te maken. Dat verbod dateert al uit de tijd van Napoleon. De gedragsregels voor de advocatuur luidden sinds 1968: De advocaat behoort de opdracht van de cliënt af te wachten en noch direct, noch indirect zijn diensten aan te bieden en Het maken van reclame, in welke vorm ook, is ontoelaatbaar en Het is de advocaat verboden mede te werken aan of toe te stemmen in enige publiciteit waarin de aandacht wordt gevestigd op zijn optreden als advocaat. Deze regels zijn in 1989 geschrapt en het maken van reclame en het zoeken van de publiciteit is sindsdien vrij. Dat hebben we in bijvoorbeeld het Strafrecht ook geweten!

Advocaten maken sindsdien naam en ook binnen Capra wordt veel tijd en energie besteed aan het uitdragen van onze boodschap: Capra werkt in het publieke domein. We publiceren, annoteren, twitteren en wat dies meer zij. Overtuigd van de kwaliteit van onze mensen en ons werk en onder het motto: steek uw licht niet onder de korenmaat.

In de praktijk komt het regelmatig voor dat wij iemand moeten doorverwijzen, omdat zijn of haar vraag een andere specialist vergt, of omdat er anders een belangentegenstelling ontstaat. Dat is niet zonder risico, omdat je dan zoveel mogelijk moet kunnen instaan voor de kwaliteit van die ander. Een doorverwijzing is immers ook een vorm van reclame. Dat geldt ook voor vormen van samenwerking. Samenwerken straalt op beide partijen af en dan moet je weten wat voor vlees je in de kuip hebt.

Soms kom je echter partijen tegen waarmee je juist graag zou samenwerken, omdat ze goede ideeën hebben en goede mensen, omdat je beiden kwaliteit voor ogen hebt en met overtuiging voor het publieke domein werkt. Dat is de reden waarom wij de afgelopen maanden samenwerking hebben gezocht en gevonden met de HRM collega’s van BMC. We hebben elkaar ontmoet en beter leren kennen, op de inhoud, maar ook in persoon. Vanaf de eerste bijeenkomst was er een ‘klik’. We gaan dan ook zeker verder. Capra biedt de HRM-ers van BMC diepgaande juridische kennis en de brede organisatiekennis van BMC is voor ons weer een verrijking. Zo worden we meer en meer elkaars wederzijdse kennispartner. In de praktijk zullen wij waar dat nodig en nuttig is dan ook meer en meer samen optrekken.
We hebben er inmiddels voldoende vertrouwen in om ook voor BMC reclame te maken. Bij dezen!

Plaats als eerste een reactie

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.