Bonden eisen overleg met Plasterk over ambtenarenstatus
De Samenwerkende Centrales Overheidspersoneel (SCO) eisen in een kort geding een ‘op overeenstemming gericht open en reëel overleg’ met minister Plasterk van Binnenlandse zaken. Dat meldt FNV op haar website.
De Samenwerkende Centrales Overheidspersoneel (SCO) eisen in een kort geding een ‘op overeenstemming gericht open en reëel overleg’ met minister Plasterk van Binnenlandse zaken. Dat meldt FNV op haar website.
Vijf dagen voor behandeling wetsvoorstel
Over twee weken, op 8 november, gaat de Eerste Kamer dan toch stemmen over het initiatiefwetsvoorstel over de normalisering van de rechtspositie van de ambtenaar. Het wordt een spannende finale van een kwestie die al jaren sleept. Als een meerderheid vóór is dan verliezen alle ambtenaren, behalve die van politie en defensie, hun aparte ambtenarenstatus en vallen ze onder het normale arbeidsrecht. Het kort geding van de SCO is vijf dagen eerder, bij de rechtbank in Den Haag.
'Wijzigingen kunnen niet zomaar'
Han Busker, zegt namens het bestuur van FNV dat de ingrijpende wijzigingen in de rechtspositie van ambtenaren niet zomaar kunnen en mogen doorgevoerd worden, zonder een open en reëel overleg met de bonden. De ambtenarenbonden hebben minister Plasterk en zijn voorgangers verzocht in te gaan op het verzoek om een overleg in de zin van de Rop-regeling. Deze regeling verplicht, volgens de SCO, de minister tot het houden van open en reëel en op overeenstemming gericht overleg te voeren over de inhoud van het Wetsvoorstel normalisering rechtspositie ambtenaren.
Wetsvoorstel niet tekenen tot rechterlijke uitspraak
Dat het wetsvoorstel uitdrukkelijk bepaalt dat de Rop-regeling op de behandeling van dat wetsvoorstel niet van toepassing is, doet daaraan niet af. Zolang een wetsvoorstel geen wet is, kan het de voor de behandeling van zo’n wetsvoorstel geldende regels niet negeren, vinden de SCO. Ook stellen zij dat de minister in ieder geval moet toezeggen te wachten met ondertekening van het wetsvoorstel, tot de rechter uitspraak heeft gedaan over de vraag of de minister zich moet houden aan de verplichting tot open en reëel overleg vooraf, zoals de Rop-regeling dat voorschrijft.
'Geen probleem'
Ambtenaren hebben van oudsher een aparte status om hen te beschermen tegen politieke willekeur. Volgens voorstanders van normalisering zou afschaffing ervan nauwelijks nadelen hebben, maar wel veel voordelen. Het zou makkelijker worden voor ambtenaren om over te stappen naar de marktsector en vice versa. Ook zou het schrappen van de speciale positie leiden tot minder bureaucratie. Maar veel ambtenaren zien de status ook als een eretitel en zijn er trots op. Ze zijn bang met de status ook de waardering voor hun functie te verliezen. Bovendien zou de invoering van zo'n enorme verandering veel tijd en geld gaan kosten is de kritiek. Critici, zoals de bonden, vragen zich af welk probleem er met de normalisering opgelost wordt.
Reacties: 13
U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.
Voor welk probleem is deze 'normalisatie' nu eigenlijk een oplossing? Bescherming tegen politieke willekeur is juist een groot goed en het standpunt dat de overstap tussen overheid en bedrijfsleven wordt vergemakkelijkt wordt in het geheel nergens gestaafd met enig bewijs. Het was, en is, altijd een groot goed geweest dat ambtenaren hun bestuur behoeden voor de waan van de dag en de burgers voor politieke willekeur. Als ambtenaren straks minder vrij kunnen adviseren omdat zij moeten vrezen hun baan te verliezen als zij hun politieke bazen tegen de haren instrijken, dan vraag ik me af of dat de ambtelijke advisering en afgewogen beslissingen ten goede zal komen. Maar wat is nu eigenlijk het zo brandende probleem, dat die aparte status zou moeten worden opgeheven?
Uiteindelijk schiet de overheid in haar eigen voet!
- een paar losgeslagen politici komen weer eens met een plan dat veel zaken verandert, eigenlijk niets verbeterd en ook niets oplost
- andere politici doen of niets of lekker mee
- de mensen over wie het gaat worden _totaal_ niet gehoord.
Geen wonder dat de politiek zo laag in aanzien staat.
Met alle respect, hoe vaak komt het voor dat een willekeurige ambtenaar in een bezwaar- en beroepsprocedure richting zijn werkgever beland? Als dat de winst is, dan is dat eigenlijk een drogreden, net als de bewering dat 'overstappen naar het bedrijfsleven vergemakkelijkt wordt (hetgeen nergens is aangetoond). Gesteggel tussen GO en OR? Geen idee. Wel is het altijd al vreemd geweest dat de vakbonden zo'n enorme machtspositie hebben, terwijl hun ledenaantal alsmaar afneemt. In het bedrijfsleven zie je dat zelfde machtsblok van niet gekozen vertegenwoordigers. Ook daar zie ik geen winst. Dan de rechtsbescherming tegen politieke willekeur. Die is nu uitstekend geregeld, dus waarom zou men die inruilen voor een slechtere variant waarbij je (wellicht tegen hoge kosten in de vorm van procesvertegenwoordiging) in een langslepende civiele procedure je gelijk zou moeten halen? Ik zie nog steeds niet voor welk 'echt' probleem deze 'normalisatie' een oplossing is. Mijns inziens verslechtert de positie van de ambtenaar er alleen maar door.
Ikzelf ben diverse keren gewisseld van marktsector naar overheid vv. Nooit enige hinder of wachttijd ondervonden. Dat argument raakt werkelijk kant noch wal. Sinds D66 (Pechthold) ben ik in het geheel niet trots op mijn ambtenarenstatus en houd ik die liever stil.
@ kid congo PVDA???? Laat me niet lachen!
Dat tegelijkertijd het (wettelijk verplichte) reeel en open overleg buitenwerking wordt gesteld is dan natuurlijk vanzelfsprekend...