bestuur en organisatie / Partnerbijdrage

Lessen uit Lelystad: zij regelen Tozo volledig digitaal via het centrale Zelfstandigen Loket Flevoland

Lessen uit Lelystad: zij regelen Tozo volledig digitaal via het centrale Zelfstandigen Loket Flevoland

BMC
29 juni 2020
xxx.png

Uit de dagelijkse coronapraktijk van een opdrachtgever.
In deze rubriek zijn meestal BMC-medewerkers aan het woord om mensen binnen en buiten BMC te inspireren door ervaringen met elkaar te delen. Dit keer gaan we in gesprek met een opdrachtgever. Tijdens de coronacrisis zijn veel organisaties op de proef gesteld, privé en zakelijk, intern en extern. Gemeente Lelystad (Sonja Muller en Jannie van den Berg) werkt al jarenlang samen met BMC. Vanuit het Zelfstandigen Loket Flevoland (ZLF) deden zij nu een beroep op maar liefst 6 getrainde BMC-adviseurs voor ondersteuning bij de introductie van de Tozo-regeling. Hoe hebben ze de crisis doorstaan?

De uitvoering van Tozo2 staat op het punt van beginnen. Sonja Muller (manager Bedrijfsondersteuning Sociaal Domein Lelystad) en Jannie van den Berg (manager Zelfstandigen Loket Flevoland) kijken samen terug vanaf 17 maart, toen de orkaan losbarstte en alles in een versnelling raakte.

Sonja begint: “Eigenlijk heb ik vrijwel direct mijn plaats in het crisisteam verlaten om fulltime bij te springen in het ZLF-team van Jannie. Zij is al 16 jaar verantwoordelijk voor de uitvoering van het centrale loket voor ondernemers voor alle gemeenten in Flevoland. We trapten af met 2 vaste lijnen op één telefoonnummer. Al snel bleek dat dit veel te weinig was, inboxen en voicemail liepen vol. Jannie schakelde zelfs de regionale omroep in voor de broodnodige communicatie. Het bestaande Bbz-formulier werd aangepast en de intakes stroomden binnen.” Jannie vult aan: “Het werd mijn grootste klus ooit, vooral omdat er op zoveel borden geschaakt moest worden: in sociale media, met de politiek en beleidsmedewerkers. We gingen de lockdown in, medewerkers moesten vanuit huis aan de slag en dan zit ik ook nog eens in de werkgroepen van de VNG, het ministerie van SZW, Divosa enzovoorts. Wel dicht bij het vuur.”

Als een van de eerste gemeenten volledig digitaal

Al heel vroeg in het proces werd duidelijk dat er moest worden opgeschaald, vooral digitaal. Werden er tot dusver zo’n 1500 Bbz-aanvragen per jaar behandeld, nu ging het plotseling om duizenden Tozo-aanvragen per week, voor een nog niet bestaande regeling. In eerste instantie werd met een aangepast formulier gewerkt en vervolgens werd de digitalisering van het loket naar voren getrokken. Al op 29 april (!) kreeg de zogenaamde ‘sprintgroep’ de hele procedure online. Vanaf dat moment werden alle formulieren via het Digitale Loket gevuld, gecontroleerd en konden de beschikkingen vrijwel automatisch gegenereerd worden. 
Lees het hele artikel op bmc.nl >

Plaats als eerste een reactie

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.