Dé slimme oplossing voor meer zorgcapaciteit? Het kan!
‘Meer van hetzelfde’ werkt niet meer. Er moet in plaats van nóg harder, slimmer gewerkt worden met behulp van beproefde technologie.
Nederland worstelt met een zorginfarct dat snel ernstiger wordt. Dubbele vergrijzing en een toenemende zorgvraag zorgt voor steeds minder beschikbare zorgprofessionals. Het risico om niet meer aan de zorgvraag van cliënten te kunnen voldoen is groot. ‘Meer van hetzelfde’ werkt niet meer. Er moet in plaats van nóg harder, slimmer gewerkt worden met behulp van beproefde technologie.
Oplossing voor de arbeidsmarktproblematiek
De arbeidsmarktproblematiek is een belangrijk thema binnen de ouderenzorg en de gehandicaptenzorg. De zorgvraag neemt toe en de beschikbare zorgcapaciteit (lees beschikbare zorgverleners) neemt af. De applicatie van TONOS geeft inzicht in de zorgvraag en matcht deze met behulp van slimme AI technologie met de beschikbare zorgcapaciteit. Uit ervaring blijkt dat er minimaal 5-10% kan worden gewonnen op de capaciteit van uw personele inzet.
Rust in roosters én meer werk op niveau
De applicatie van TONOS geeft op basis van een slim algoritme een advies over hoe het meest optimale dienstenpatroon eruit ziet. Hierbij houdt het algoritme rekening met eventuele looptijden (intramuraal) maar ook met eventuele reistijden in het geval van extramurale inzet. De ervaring leert dat het uit handen geven van het maken van deze steeds ingewikkelder wordende puzzel, meer stabiliteit, rust en voorspelbaarheid geeft op de uiteindelijk te maken dienstroosters van het zorgpersoneel. Daarnaast helpt het algoritme een betere match te maken tussen de zorgvraag en het niveau van de betreffende zorgmedewerker.
De applicatie van TONOS
De applicatie van TONOS heeft in 2022 de Actiz innovatieprijs gewonnen. De applicatie helpt om de benodigde capaciteit te bepalen gedurende de hele werkweek op basis van de zorgbehoefte van de cliënt. Het is geen roosterapplicatie, maar een plug-in die een optimaal dienstenpatroon samenstelt. De planner dient vervolgens op basis hiervan het uiteindelijke dienstrooster te maken.
Wat TONOS doet op de korte termijn:
🗸 De applicatie van TONOS zorgt ervoor dat planners het meest ingewikkelde deel van hun puzzel niet meer zelf hoeven te berekenen, maar dat ze gebruik kunnen maken van de rekenkracht en -snelheid van de computer.
🗸 Er is inzicht in de benodigde capaciteit om te voldoen aan de cliëntvraag. Hierdoor kan de inzet van flexmedewerkers en zzp’ers in het zorgteam worden beperkt.
🗸 In eerste instantie zal de opbrengst bij de planners nog minder hoog zijn, omdat er nog veel gegevens in het systeem moeten worden ingevoerd. Op den duur zal de winst veel groter zijn, doordat het systeem de gegevens onthoudt.
Wat doet TONOS op de lange termijn:
🗸 TONOS zorgt voor een beter overzicht van de benodigde capaciteit op het juiste moment waardoor de roosters beter kunnen worden gevuld.
🗸 De werkdruk van personeel is lager doordat er inzichtelijk is hoeveel zorg er nodig is op het moment en de zorg op een efficiënte manier is ingeregeld.
Samenwerking van TONOS en BMC
BMC heeft jarenlange ervaring binnen de langdurige zorg en ondersteunt zorgaanbieders dagelijks bij het organiseren van de juiste randvoorwaarden die nodig zijn om de continuïteit van zorg te blijven garanderen. Gezien de krappe arbeidsmarkt en de almaar stijgende zorgvraag wordt het steeds belangrijker om niet harder, maar juist slimmer te werken. De slimme oplossing van TONOS kan hierbij aan bijdragen.
TONOS beschikt over de applicatie en technische kennis en slaat de handen ineen met BMC. BMC levert de kennis en ervaring van implementatietrajecten in zorgorganisaties. De BMC-adviseur is bekend met implementatietrajecten en kan de zachte kant van de implementatie van TONOS begeleiden. Zo bereiden we de medewerkers in de organisatie voor op de nieuwe situatie van het leveren van zorg.
Interesse in een vrijblijvende demo?
Wilt u live zien hoe de applicatie van TONOS een bijdrage kan leveren aan aan het slimmer inzetten van uw beschikbare zorgcapaciteit? Wij komen graag langs om een vrijblijvende demonstratie te geven van de mogelijkheden.
Neem contact op met Tom Winkel, Erwin Scheepers of Daniel Visser.
Tom WinkelZorgcommercieel manager
06 - 82 97 24 89
tom.winkel@bmc.nl
Erwin Scheepers
Zorgsenior accountmanager
06 - 53 22 89 39
erwin.scheepers@bmc.nl
Daniël Visser
Zorgaccountmanager
06 - 51 71 34 00
daniel.visser@bmc.nl
Plaats als eerste een reactie
U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.