Bestuurders eisen schadevergoeding BING
NRC Handelsblad schrijft maandag dat Verver en de politici zeggen dat ze persoonlijk en zakelijk schade ondervinden van de mislukte onderzoeken.
Oud-burgemeester van Schiedam Wilma Verver en politici en bestuurders uit Wassenaar, Nieuwegein, Albrandswaard en Rotterdam leggen het Bureau Integriteit Nederlandse Gemeenten (BING) het vuur aan de schenen met schadeclaims.
Onzorgvuldige onderzoeken
Het zestal heeft het bureau aansprakelijk gesteld voor schade die ontstaan is door onzorgvuldige BING-onderzoeken die bij de rechter uiteindelijk niet overeind bleven. NRC Handelsblad schrijft maandag dat Verver en de politici zeggen dat ze persoonlijk en zakelijk schade ondervinden van de mislukte onderzoeken. In een rapport over Verver uit 2011 valt te lezen dat zij haar macht als burgemeester misbruikte en aan vriendjespolitiek deed.
Bedrag met zes nullen
Verver stapte naar aanleiding van de beschuldigingen op. Het rapport dat BING naar aanleiding hiervan uitbracht werd vorig jaar deels afgekeurd door het College van Beroep voor het Bedrijfsleven. De schade bedraagt volgens haar advocaat Carene van Vliet een bedrag ‘met zeker zes nullen’, zo tekent de krant op. Daaronder vallen onder meer hoge juridische kosten, een onverkoopbaar huis in Schiedam en de gedaalde kans op werk. De oud-burgemeester is van mening dat gemeenten geen commerciële onderzoeksbureau's zoals BING moeten inschakelen bij integriteitsonderzoek.
Wassenaarse seksrel
Ook een BING-rapport uit 2010 over een raadslid uit Nieuwegein dat mogelijk uit politiek motief ontslagen zou zijn moet worden ingetrokken, zo eist Van Vliet. Daarnaast helpt ze drie Wassenaarse politici om BING aansprakelijkheid te stellen voor het door het Accountantskamer gekraakte rapport over de zogeheten Wassenaarse seksrel. Dan ligt er nog een claim bij BING van een wethouder uit Albrandswaard die moest opstappen na BING-onderzoek en diende een oud-bestuurder van Rotterdamse deelgemeente Feijenoord een klacht in over verkeerde conclusies in een rapport.
BING wil tegenover NRC weinig kwijt omdat de zaken onder de rechter zijn.
Reacties: 14
U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.
dat de VNG daar nog steeds geen afstand van heeft genomen zegt mij genoeg.
.
Ik vind het overigens wel heel vreemd dat welke gemeente dan ook, geen reactie geeft nadat een BING rapport door een rechter van de tafel wordt geveegd. Dat geldt dus ook voor de gemeente Wassenaar in casu de burgemeester Jan Hoekema. Die hoor ik hier namelijk nooit over. Als een rechter een rapport diskwalificeert dan diskwalificeert hij, wat mij betreft, ook de opdrachtgevers van een dergelijk rapport.
Overigens in het geval van Wassenaar had de rechter al geoordeeld dat Jan Hoekema een kwalijke rol heeft gespeeld bij de totstandkoming van een dergelijk rapport! Er zijn burgmeesters om minder weggegaan.
Tot nu toe vindt de VNG alles best?
Tegelijk is het zeer opmerkelijk dat BIOS zo weinig wordt genoemd. Je zou verwachten dat gemeentelijke Integriteit en kwaliteit bewakers en gemeentelijke politieke bestuurders die weg al lang zouden zijn opgegaan.
BING zegt overal "aan ons ligt het niet". Je zou toch achter je oren moeten krabben na alle uitspraken van diverse rechters.
In de gevallen van Wassenaar is er sprake van een onzorgvuldig, ondeskundig en onprofessioneel rapport. Dat kan dus niet in stand blijven. Mijn advocaat daarrom een aansprakelijkheidsstelling gestuurd naar BING omdat het handhaven van een dergelijk ondeugdelijk rapport schadelijk is. Er ligt geen claim maar een aansprakelijkheidstelling. Naar BING. Het is aan BING hoe hiermee om te gaan. Over de andere zaken kan ik geen uitspraak doen.
Het lijkt mij wel dat de betrokken gemeenten (vanwege het feit dat zij door ondeugdelijke rapporten van BING op het verkeerde gezet zijn) alle geleden schade terugclaimen bij BING. Dit mag niet ten laste komen van de gemeenten cq de belastingbetaler.. Mochten de gemeenten hiertoe niet overgaan dan kan ik wel bedenken wat de reden daarvan is.
Wegduiken voor schadeclaims, evenals voor de waarheid, dat is wat rest. Logisch als je best zwaar fout zit: niet-integer en niet-objectief werken als INTEGRITEITBUREAU, dus vriendjespolitiek bedrijven in onderzoek en rapportage als integriteitbureau dat voor de overheid mag werken, dat is ook nogal wat. Maar wacht eens even? Voor de overheid werken? Een bureau dat bij klachten of meldingen over niet-integer gedrag bij de overheid zelf onbetrouwbaar werkt bv. voor de melder of klokkenluider? Een bureau dat we terugzien bij de superveilig geachte “vertrouwenslijn 0800 2800 200”, een initiatief van het Ministerie van BZK voor o.a. meldingen van integriteitschendingen waarbij belangrijke samenwerkingspartners van het Ministerie zijn betrokken?
(zie de website: http://www.devertrouwenslijn.nl).
Zoals op die site te lezen valt: “de vertrouwenslijn helpt om persoonlijke rust en vrijheid van werken te hervinden”. Wellicht de apaiserende lijn die iemand in Schiedam destijds maar eens heeft gebeld in 2010/2011? Zou je denken? Of de lijn die vanwege bewuste uitstraling van soliditeit en betrouwbaarheid misschien wel gebeld wordt door klokkenluiders? Deze vertrouwenslijn blijkt in elk geval opgezet “om politieke ambtsdragers te ondersteunen met dilemma’s rondom agressie en geweld”, maar dus ook over integriteit, volgens BZK op de site.
Samen met de oude moeder VNG staat de uitgehuwelijkte dochter BING (51% aandelen in 2008 geruild voor poen waarbij ze haar meisjesnaam gewoon mocht blijven voeren) op de lijst van vertrouwenspartners. Vandaar hierbij op basis van voormelde trend een CODE ORANJE voor alle bestuurders, ambtenaren en (potentiele) klokkenluiders in integriteitsnood met eventuele meldingen/vragen over gemeenten, ministeries, provincies, en zelfs veiligheidsregio’s . Pas op voor de vertrouwenslijn! Ik ken een stel melders en bestuurders die helaas nogal teleurgesteld of zelfs bedrogen uitkwamen bij hun volste vertrouwen op 1 bepaald vertrouwensadres. Ik waarschuw vanuit de tendens dat je tegenwoordig zowat niemand meer zomaar kunt vertrouwen, zelfs niet mensen die integriteit op de pet hebben staan…
En de Minister BZK? Die bleef vol vertrouwen actief van week tot week zijn theetje drinken in de Ministerraad, en af en toe als hoofdsponsor binnen de integerste burelen bij de VNG, afgeschermd van de democratische controle. Niet echt een vertrouwenshulplijn bij integriteitsnood dunkt me. Werd hoog tijd voor Code ORANJE dus!