bestuur en organisatie / Partnerbijdrage

Vijf tips om je communicatievaardigheden te verbeteren

Leer effectief communiceren en positief beïnvloeden

bestuursacademie

Goede communicatievaardigheden zijn voor elke functie belangrijk en soms zelfs noodzakelijk. Maar hoe communiceer je effectief en weet je iemand positief te beïnvloeden? Wij geven je vijf tips om je communicatievaardigheden te verbeteren!

Tip 1: Communicatiemiddelen inzetten

Een goed gesprek begint met het gebruik van de juiste communicatiemiddelen. Er zijn verschillende communicatiemiddelen die je kunt inzetten voor het overbrengen van je boodschap. Zo kun je bijvoorbeeld kiezen voor het sturen van een e-mail, telefonisch contact of gebruikmaken van videobellen. Kies het juiste middel op basis van de situatie, boodschap en de persoon met wie je communiceert. Sommige zaken kun je beter in een persoonlijk gesprek bespreken, terwijl gemaakte afspraken handiger zijn per e-mail zodat de ander ze schriftelijk kan bevestigen!

Tip 2: Vragen stellen

Om ervoor te zorgen dat je een ander goed begrijpt, is het belangrijk om vragen te stellen. Hiermee laat je ook zien dat je luistert naar de wensen van de ander. Wees niet bang om door te vragen als je iets niet helemaal begrijpt. Op die manier voorkom je misverstanden en kun je beter inspelen op de situatie.

Tip 3: Duidelijk en helder zijn

Als je iets wil overbrengen en positief wil beïnvloeden, is het belangrijk om helder en duidelijk te zijn. Gebruik eenvoudige taal en vermijd moeilijke woorden. Vraag aan de ander ook of hij het begrijpt en wat hij van het voorstel vindt. Als de ander begrijpt wat je bedoelt, kun je beter samenwerken en effectiever communiceren.

Tip 4: Feedback geven

Feedback kan helpen om de communicatie te verbeteren en positieve veranderingen te stimuleren. Wees constructief en opbouwend wanneer je feedback geeft en gebruik specifieke voorbeelden om je punt te maken. Vermijd negatieve kritiek en geef duidelijk aan wat je graag anders zou willen zien.

Tip 5: Actief luisteren

Het lijkt vanzelfsprekend, maar het kan best lastig zijn. Een van de belangrijkste aspecten van goede communicatie is actief luisteren. Niet alleen horen wat een ander zegt, maar juist begrijpen wat de ander bedoelt. Door actief te luisteren kun je inspelen op de behoefte en wensen van je gesprekspartner. Luister zonder oordeel en stel vragen ter verduidelijking. Hierdoor krijg je beter inzicht in je gesprekspartner en zijn of haar motivatie.

Door deze tips toe te passen, kun je je communicatievaardigheden verbeteren en iemand positief beïnvloeden. Wil je je nog meer verdiepen in deze vaardigheden? Bekijk dan onze training HBO Effectief Communiceren en Beïnvloeden.

Voor vragen kun je terecht bij onze opleidingsadviseurs via info@bestuursacademie.nl en telefonisch via 035 - 760 4850.

Plaats als eerste een reactie

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.