Met complimenten zorg je voor meer tevreden medewerkers
Nederlanders blijken niet zo goed te zijn in het geven van complimenten, terwijl het veel positieve effecten heeft.
1 maart was het weer Nationale Complimentendag. Hoeveel complimentjes heb jij gekregen of gegeven? Nederlanders blijken niet zo goed te zijn in het geven van complimenten, terwijl het veel positieve effecten heeft. Ook op het werk!
Medewerkers hebben behoefte aan waardering
Marcus Buckingham onderzocht bij het Amerikaanse Gallup Institute welke factoren ervoor zorgen dat medewerkers tevreden zijn en tegelijkertijd goed presteren. Een van de zes factoren die doorslaggevend blijkt, is het wekelijks krijgen van erkenning of complimenten. Medewerkers horen het graag als zij iets goed gedaan hebben. Een gebrek aan erkenning en waardering is zelfs een van de belangrijkste redenen om ontslag te nemen. Dus geef niet alleen feedback als je kritiekpunten hebt, maar benadruk juist eens vaker wat iemands sterke punten zijn!
Wat levert het geven van complimenten je op?
Een compliment is een schouderklopje, maar dan in woorden. Het is een manier om je waardering uit te spreken over iemands kwaliteiten, prestaties, houding of gedrag. Door die waardering uit te spreken, wordt duidelijk dat je aandacht hebt voor de ander en dat je betrokken bent bij wat diegene doet. Dat levert je het volgende op:
- Je medewerkers zijn gemotiveerder, durven meer van zichzelf te laten zien en presteren daarom beter.
- Je krijgt waardering en respect terug van je medewerkers. Ze bekijken je positiever en zullen sneller geneigd zijn om met je in gesprek te gaan en hun mening te geven. De relatie tussen jou en je medewerkers wordt hierdoor sterker. Ook dat is goed voor de kwaliteit van het werk.
- Op lange termijn is er minder ziekteverzuim en verloop.
Een goed compliment geven doe je zo
Het belangrijkste is dat je persoonlijk en oprecht bent. De volgende vijf tips helpen je daarbij.
- Praat in de ik-vorm. Hiermee maak je duidelijk dat het een persoonlijk compliment van jou aan de ontvanger is. Door hierbij ook de ontvanger direct aan te spreken (bij de naam), kom je binnen bij die persoon en houd je zijn of haar aandacht vast.
- Gedrag dat wordt beloond, wordt herhaald. Dus zorg dat je heel concreet bent en licht je compliment toe met een voorbeeld: ‘Ik waardeer je heel erg, omdat je altijd overal scherp op bent. Bijvoorbeeld toen ik een verkeerde tabel in de jaarrapportage plaatste.’
- Geef alleen een compliment als je het écht meent en de ontvanger het écht verdient. Als je niet oprecht bent, wordt dat snel opgemerkt. Dan heeft je compliment het omgekeerde effect.
- Geef complimenten face-to-face. Als je het via een berichtje doet, ziet de ontvanger je lichaamstaal niet en is het enthousiasme in je stem niet horen. Dat gaat ten koste van de oprechtheid.
- Wacht niet tot bijvoorbeeld het functioneringsgesprek, maar geef regelmatig complimenten. Doe dat niet volgens een vaste routine; complimenten werken beter als ze verrassend zijn. Dat blijft de ontvanger uitdagen om ze te krijgen.
Feedback geven en ontvangen
Wil jij beter worden in het geven en ontvangen van positieve en constructieve feedback? Bekijk dan de Training Feedback Geven en Ontvangen. Voor vragen over deze training kun je bellen naar 035 − 7 604 850 of mailen naar info@bestuursacademie.nl.
Plaats als eerste een reactie
U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.