bestuur en organisatie / Partnerbijdrage

Integriteit, van begrip naar organisatiebreed thema.

Een praktijkvoorbeeld vanuit de Gemeente Someren. In de gedragscode integriteit en integriteitverklaring legt u vast welke waarden, normen en gedragsregels binnen uw organisatie gelden. Maar hoe zorgt u ervoor dat deze niet alleen bekend zijn bij uw medewerkers, maar ook draagvlak krijgen en nageleefd worden? Een vraag die recentelijk in het opleidingsbeleid van de gemeente Someren aan de orde kwam. Samen met de Bestuursacademie werd een organisatiebreed programma uitgerold met als doel integriteitdilemma’s zichtbaar en bespreekbaar te maken.

Aanpak

Bewustwording en draagvlak vormden de rode draad voor het programma dat de Bestuursacademie samenstelde.  Om voldoende ruimte te creëren voor interactie en om zo dicht mogelijk aan te sluiten bij de dagelijkse praktijk werd gekozen voor een aantal workshops in kleinere setting.  Tijdens de workshops werd in samenspraak met medewerkers het begrip integriteit bespreekbaar en concreet gemaakt. Niet alleen de inhoud van de integriteitverklaring  en gedragscode kwamen aan de orde. Er werd vooral ook veel dialoog gevoerd over beide documenten en er was uitgebreide aandacht voor dilemma’s en casuïstiek. Op deze wijze werd integriteit een organisatiebreed thema gemaakt  waarin nieuwe  en zittende medewerkers verantwoordelijkheid krijgen, hebben en nemen.


Resultaat

Sinds de workshops is integriteit een herkenbaarder en beter bespreekbaar onderwerp geworden bij het handelen van de medewerkers van de gemeente Someren. Personeelsadviseur Guus Knibbeler van de gemeente Someren: “In het kader van flexibel werken en thuiswerken heb ik bijvoorbeeld gemerkt dat er nu vaker anders gesproken wordt over de verantwoording van tijdbesteding: minder in termen van controle en beheersing en meer in termen van verantwoordelijkheid geven, nemen en afleggen.”

Ook neemt door de workshops het besef toe dat integriteitvragen dagelijks aan de oppervlakte kunnen komen. En dat beleving en beoordeling van situaties van persoon tot persoon kunnen verschillen en het goed is om daar met elkaar over te spreken. Petra van der Sande-Verberne, medewerkster I & A hierover: “Wat me tijdens de training is opgevallen is dat men zich door de voorbeelden bewust werd dat je toch sneller te maken hebt met integriteit dan dat je voorheen dacht. Ook het verschil tussen handelen met gevoel of met verstand werd duidelijk. Het voorbeeld van de noodlijdende boer werd door dames (gevoel) heel anders ingevuld dan door heren (verstand). Ik had na de training de indruk dat iedereen vond dat de training nut had”.

Meer informatie?

Voor informatie over deze training kunt u contact opnemen met Peter Ritzen, programmamanager, telefoon 06 50 21 62 71 en per e-mail p.ritzen@bestuursacademie.nl.

Plaats als eerste een reactie

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.