Inkoop overheden regelmatig onprofessioneel
Inkopen in de publieke sector gebeurt niet overal even professioneel. Er zijn grote verschillen in professionaliteit tussen de ZBO’s en gemeenten. NEVI, een vereniging voor inkoopprofessionals, concludeert dat uit het tweejaarlijkse onderzoek Best of Public Procurement. De Zelfstandige bestuursorganen komen naar voren als de meest professionele organisaties, met veelal een centrale inkooporganisatie. Rijksoverheid, provincies, waterschappen, onderwijs en zorg vormen samen de middenmoot. De gemeenten doen het niet zo goed.
Dit valt te lezen op de site van Binnenlands Bestuur. In het onderzoek is gekeken naar de drie fasen van inkoop: de voorbereiding, de aanbesteding en de uitnutting. In de eerste fase gaat het vaak fout doordat de inkoper te laat bij het inkooptraject wordt betrokken. Dan raakt al snel uit zicht wat de ‘klant’ werkelijk wil. (…)
Contractbeheer
De aanbesteding zelf hebben de meeste overheden inmiddels wel onder de knie. Maar in de ‘uitnuttingsfase’ kan het weer misgaan. “Bij sommige organisaties is het contractbeheer goed op orde. Daarmee zorgen ze dat de leverancier ook achteraf doet wat hij heeft beloofd. Maar bij de helft van de gemeenten beheert de inkoper geen contracten. Dan vliegt het geld vaak alsnog de deur uit.”, aldus Hans Dussel, Senior Consultant Publiek at DPA Supply Chain. Dat is niet per se een kwestie van schaal bij die gemeenten, vindt Dussel. “Ook kleinere gemeenten zouden hier stappen kunnen maken.” (…)
Lees hier meer over hoe u het beste om kunt gaan met het proces van inkopen en aanbesteden.
Plaats als eerste een reactie
U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.