bestuur en organisatie / Partnerbijdrage

Tips voor 'het goede gesprek' als leidinggevende

Tips voor 'het goede gesprek' als leidinggevende. Veel overheidsorganisaties voeren ieder jaar ‘het goede gesprek’ in plaats van een traditioneel functioneringsgesprek.

05 november 2018

Veel overheidsorganisaties voeren ieder jaar ‘het goede gesprek’ in plaats van een traditioneel functioneringsgesprek. In dit gesprek heeft de medewerker de leiding: wat vindt hij van zijn prestaties, en wat wil hij volgend jaar leren? Vandaag delen we 3 tips om dit gesprek als leidinggevende zo succesvol mogelijk te voeren.

Bereid u goed voor

In tegenstelling tot bij de klassieke beoordelingsgesprekken, is de medewerker leidend in het goede gesprek. Maar dat betekent niet dat u achterover kunt leunen en maar moet afwachten wat er komt.
 
Zorg dat u zelf een goed beeld hebt over het functioneren van de medewerker. Ga hierbij niet alleen af op uw eigen ervaringen, maar ook op die van anderen. Als u een goed beeld heeft van zijn functioneren, bent u beter in staat om hem te adviseren.
 

Geef constructieve feedback

Feedback komt het best aan als u het opbouwend geeft. Of het nu gaat om feedback op prestaties van afgelopen jaar, of op de plannen die de medewerker u voorlegt. Als u het ergens niet mee eens bent, zeg dan niet ‘ik vind het een slecht idee’, maar probeer eerst te achterhalen waarom diegene dat denkt.
 
Als u uw mening geeft, onderbouw die dan ook met voorbeelden. Zo is het duidelijk waar deze mening vandaan komt. U kunt hierbij ook meteen ideeën geven over hoe de medewerker zichzelf kan verbeteren. Bijvoorbeeld door het volgen van een training of opleiding.
 

Niet praten, maar luisteren

In het goede gesprek neemt de medewerker de leiding. Sommigen zijn daar goed in, anderen vinden het best moeilijk. Daarom is het belangrijk dat u echt goed luistert en ook begrijpt wat uw werknemer ‘tussen de regels door’ probeert te vertellen. Vul niet te veel zelf in vanuit uw eigen mening of wensen, maar ga het gesprek open en zonder verwachtingen in.  
 

Beter worden in het goede gesprek

Wilt u meer halen uit de goede gesprekken? In de training Het Goede Gesprek voor Leidingggevenden leert u uw medewerkers te stimuleren om verantwoordelijkheid te nemen in hun eigen functioneren. Hierbij zorgt u voor een goede balans tussen hun eigen ontwikkelwensen en de doelen van uw organisatie. Ontdek snel wat deze training voor uw eigen doelstellingen als leidinggevende kan betekenen:
 
TRAINING BEKIJKEN
 
Wilt u zich liever ergens anders in ontwikkelen? Bekijk snel de training of opleiding die u verder helpt.
 

Persoonlijk advies

Heeft u vragen over deze training? Of wilt u advies op maat? Onze opleidingsadviseurs denken graag me u mee. Bel hen op 035 - 7 604 850. Of laat een bericht achter op onze website, dan nemen wij zo snel mogelijk contact met u op.

Plaats als eerste een reactie

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.