bestuur en organisatie / Partnerbijdrage

Digitalisering van burgerzaken vraagt om nieuwe vaardigheden van ambtenaren

Digitalisering van burgerzaken vraagt om nieuwe vaardigheden van ambtenaren. Werk wordt complexer en het opleidingsniveau hoger

04 september 2018
Burgerzaken.jpg

De laatste jaren is het een feit geworden, ook binnen gemeenten wordt alles steeds digitaler. Waar burgers voorheen aanvragen op papier moesten doen, gebeurt dat nu achter een computer. En dit vergt ook wat van u als ambtenaar. Daarom gaan we in op de vaardigheden die voor u nodig zijn binnen de digitale wereld.

Werk wordt complexer en het opleidingsniveau hoger

Uw werk verandert en dit zal de komende jaren niet anders worden. Digitalisering betekent namelijk niet dat de papieren werkzaamheden een-op-een worden overgezet naar digitale werkzaamheden. Nee, de digitalisering biedt snelheid en efficiëntie, maar vereist ook een nieuwe manier van werken en denken. Het werk is met de digitale mogelijkheden complexer geworden. Dit betekent dat we een verschuiving zien in het opleidingsniveau van de ambtenaar. Waar voorheen ruim 30% hoger opgeleid was, is dat nu al meer dan 55%.


Digitalisering betekent continu blijven ontwikkelen

Door de snelheid die bij digitalisering komt kijken, is verandering een constante factor geworden. Eenmalig om- of bijscholen is niet meer voldoende om met alle ontwikkelingen mee te gaan. Een belangrijke vaardigheid voor u als ambtenaar is daarom ook de wil om te blijven ontwikkelen en leren. Openstaan voor nieuwe technologieën en werkwijzen en dit als een kans zien.


Klantcontact wordt minder, maar complexer

Uw contact met burgers aan de balie wordt de komende jaren alleen maar minder. Aanvragen gebeuren nu online en documenten als rijbewijs en paspoort zijn langer geldig dan voorheen. Dit betekent dat de burgers die wel aan uw balie verschijnen, complexere vragen hebben die niet online kunnen worden geregeld. U heeft hierdoor meer inhoudelijke kennis nodig van de wet- en regelgeving om elke burger goed en professioneel te kunnen helpen. Om u hierbij te ondersteunen biedt Bestuursacademie Nederland verschillende Burgerzaken opleidingen aan, zodat u over voldoende kennis beschikt en blijft beschikken.


Internationalisering

Ook de internationalisering van onze samenleving vraagt veel van u als ambtenaar binnen burgerzaken. U krijgt steeds meer te maken met buitenlandse documenten en dit vereist nieuwe kennis:

  • - het goed vaststellen van iemands identiteit;
  • - echtheidskenmerken van verschillende documenten vaststellen;
  • - regelgeving van land van herkomst kennen voor een juiste oplossing;
  • - en communicatief kunnen omgaan met verschillende culturen.


Bent u al gewend aan deze digitalisering?

In de afgelopen jaren is er al veel veranderd binnen de digitalisering en we zijn er nog niet. Daarom is het belangrijk om continu up-to-date te blijven en uzelf binnen uw vakgebied te blijven ontwikkelen. Bestuursacademie Nederland biedt hier verschillende Burgerzaken opleidingen voor aan.

Plaats als eerste een reactie

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.