De overheid wil een andere rol innemen richting burgers en ondernemers. Meer partner en co-creator, om eigen initiatief uit de samenleving optimaal te laten bloeien. Niet hiërarchisch, wel samenwerkend. Om die nieuwe rol tot een succes te maken, staat vertrouwen voorop. De kanteling die nodig is om het vertrouwen in het contact tussen de overheid en haar stakeholders waar te maken, begint bij de interne organisatie. Als overheidsmensen elkaar niet het vertrouwen geven te doen wat nodig is, hoe zou een overheidsmedewerker dat dan met een burger, een ondernemer of andere stakeholder kunnen? Hoe ziet een samenwerkende overheid – een overheid die haar ambtenaren faciliteert en daarmee partners en burgers betrokken houdt en tevreden stelt – er van binnen uit? In dit onderzoek proberen we te achterhalen wat de stand van zaken anno 2018 is. Wordt er bij overheidsorganisaties – in vergelijking tot het bedrijfsleven – nog vooral hiërarchisch of ook al zelfsturend gewerkt?
Mireille Koomen
06 30416716
Peter Kanne
06 31 94 37 07
I&O Research
info@ioresearch.nl
053 48 25 000
020 333 06 70
Inhoudsopgave
Inleiding
Achtergrond
Onderzoeksverantwoording
Conclusies
Werkgeluk
Mensen in zelfsturende organisatie meest gelukkig
Wat maakt medewerkers gelukkig of ongelukkig met hun werk?
Werkgeluk te verbeteren door invloed op beslissingen te vergroten en beter organisatiebeleid
De 36 dimensies van werkgeluk
Leidinggevenden schatten eigen prestaties hoger in dan teamleden
Leiding krijgt fors hogere waardering bij zelfsturing
Inhoud, bevlogenheid, ontwikkeling en leiding meeste impact op werkgeluk
Zelfsturing
Eén op de vijf medewerkers werkt (grotendeels) zelfsturend
Vooral bij overheid intentie (meer) zelfsturend te gaan werken
Voorwaarden voor zelfsturing
Meningen over zelfsturing en hiërarchie bij de overheid
Roep om minder hiërarchische overheid; draagvlak voor meer zelfsturing