Alle whitepapers

UWV Kennisverslag 2019-4: No-show voorkomen bij werkoriëntatiegesprekken

Om no-show te voorkomen is het belangrijk om te weten wat werkzoekenden op bewust en onbewust niveau beweegt en tegenhoudt.

 

UWV ondersteunt mensen met een WW-uitkering bij het zoeken naar werk. Werkzoekenden die naast de online dienstverlening extra ondersteuning kunnen gebruiken, worden uitgenodigd voor een persoonlijk werkoriëntatiegesprek met een medewerker van UWV. Het komt regelmatig voor dat een werkzoekende niet verschijnt op het werkoriëntatiegesprek met UWV zonder zich af te melden. Dit wordt ook wel no-show genoemd. Zowel voor de werkzoekenden die niet komen opdagen als voor UWV heeft no-show nadelige gevolgen. Werkzoekenden lopen passende dienstverlening mis en UWV kan de tijd die voor face-to-facegesprekken ingepland staat niet optimaal benutten. Hoe komt het eigenlijk dat sommige werkzoekenden zich niet afmelden voor de afspraak met UWV?

UWV heeft samen met onderzoeksbureau Dijksterhuis & Van Baaren (D&B) onderzocht welke gedragsmechanismen no-show bij het werkoriëntatiegesprek verklaren. Op basis van die inzichten zijn drie gedragsinterventies ontwikkeld om no-show te voorkomen.

Inhoudsopgave

No-show: iedereen verliest

Huidige proces van uitnodigen

Niet altijd een rationele afweging

Onderzoeksopzet no-show werkoriëntatiegesprek

Achterliggende mechanismen

Drie gedragsinterventies op maat

Werken de interventies?

Whitepaper aanvragen

Aanhef