UWV Kennisverslag (UKV) 2017-7 bevat de uitkomsten van een onderzoek, dat laat zien wanneer WW’ers zich bewust worden van de financiële gevolgen van de inkomensterugval, hoe ze hiermee omgaan en wat ze verwachten van UWV. Deze uitkomsten gebruikt UWV om zijn dienstverlening te verbeteren. Belangrijke conclusies:
- WW’ers vinden het een goed idee dat UWV vraagt naar de financiële impact van baanverlies. UWV toont zo begrip voor de situatie van de klant, kan schaamte wegnemen en ernstige schulden helpen voorkomen.
- Bij grote financiële zorgen heeft men sterk behoefte aan persoonlijk contact met UWV. Mensen zijn dan onzeker en zoeken houvast.
Inhoudsopgave
Inkomensterugval in de WW
Met WW’ers in gesprek over inkomensterugval
Aanpak onderzoek
WW’ers weten dat hun inkomsten lager zijn
Impact van daling varieert
Onbekend hoe groot de terugval is
Kleine en grote aanpassingen
Financiële zorgen en vragen
Behoefte aan begrip en ondersteuning
Schaarste door financiële problemen vermindert zelfredzaamheid
Mensen denken bij financiële problemen niet direct aan UWV
Concrete suggesties voor hulp
UWV kan actief vragen naar financiële problematiek
Begrip tonen, schaamte wegnemen en voorkomen van problemen
Vragen onder voorwaarden
Klanten ondersteunen rol UWV bij financiële problematiek