Krimp in werkgelegenheid en vacatures bij de overheid
Volgens het Ministerie van BZK waren er in 2011 444.000 werknemers werkzaam bij de overheid. In vergelijking met vijf jaar geleden is het aantal werknemers met 12 duizend gedaald. Vooral bij gemeenten is de werkgelegenheid gekrompen, alleen bij de politie was sprake van een lichte groei. De werkgelegenheid bij Defensie is het sterkst afgenomen. In 2012 nam het aantal banen bij de overheid af met 16 duizend. Voor 2013 zal het verlies aan banen met 17 duizend nog verder oplopen. De arbeidsmarktprognose tot 2017 laat zien dat er tussen 2014 en 2017 nog zo ‘n 60 duizend banen bij de overheid zullen verdwijnen.
Vanaf 2008 krimpt het aantal vacatures bij de overheid. Bedroeg het aantal vacatures toen bijna 36.000, in 2013 is daarvan nog maar 40 procent over (14 duizend). De daling is ook aanmerkelijk groter dan die van het aantal vacatures in de marktsector. UWV verwacht na 2014 een opleving van het aantal vacatures in de sector Overheid. Geschat wordt dat het aantal zal stijgen van 14 duizend in 2013 tot gemiddeld 22 duizend in de jaren 2014-2017. Oorzaak hiervoor is de toenemende vervangingsvraag als gevolg van de vergrijzing. Deze prognose is echter zeer onzeker en afhankelijk van de conjuncturele ontwikkeling.
De krimp bij de overheid wordt veroorzaakt door bezuinigingen. Deze zal niet geheel via natuurlijk verloop op te lossen zijn. De vacatures zullen – ook in een aantrekkende arbeidsmarkt – in beperkte mate door (potentieel) boventalligen kunnen worden ingevuld. Zo neemt het gevraagde opleidingsniveau bij de overheid toe. En wordt klantgerichtheid van organisaties en hun medewerkers steeds belangrijker. De sector Overheid staat voor de uitdaging om – ook in deze recessie – zijn vakbekwaam personeel vast te houden om mogelijke personele problemen op termijn te voorkomen. Scholing is daarbij van groot belang.
Inleiding
1. Werkgelegenheid en vacatures
1.1. Werkgelegenheid in vogelvlucht
1.2. Vacatures en baanopeningen
2. Trends bij de overheid
2.1. Krimp door bezuinigingen
2.2. Vergrijzing en ontgroening
2.3. Andere kwalificaties
3. Tekorten en overschotten
3.1. Huidige situatie
3.2. Toekomst: 2016 en daarna
4. Kansen en mogelijkheden
4.1. Instroomprofiel van overheidspersoneel
4.2. Kansen voor schoolverlaters en studenten
4.3. Kansen voor niet-werkende werkzoekenden
4.4. Kans op werk per regio
4.5. Uitstroomperspectieven
4.6. Conclusie
Bijlage I Sociaaleconomische structuur van de overheid
Samenstelling
Cao’s
Kennisorganisaties en O&O-fondsen
Interessante links
Vacaturesites
Bijlage II Werkgelegenheid sector Overheid
2.1. Persoonskenmerken
2.2. Karakteristieken van beroepsgroepen
2.3. Opleidingstypen
Literatuurlijst
Colofon
Volgens het Ministerie van BZK waren er in 2011 444.000 werknemers werkzaam bij de overheid. In vergelijking met vijf jaar geleden is het aantal werknemers met 12 duizend gedaald. Vooral bij gemeenten is de werkgelegenheid gekrompen, alleen bij de politie was sprake van een lichte groei. De werkgelegenheid bij Defensie is het sterkst afgenomen. In 2012 nam het aantal banen bij de overheid af met 16 duizend. Voor 2013 zal het verlies aan banen met 17 duizend nog verder oplopen. De arbeidsmarktprognose tot 2017 laat zien dat er tussen 2014 en 2017 nog zo ‘n 60 duizend banen bij de overheid zullen verdwijnen.
Vanaf 2008 krimpt het aantal vacatures bij de overheid. Bedroeg het aantal vacatures toen bijna 36.000, in 2013 is daarvan nog maar 40 procent over (14 duizend). De daling is ook aanmerkelijk groter dan die van het aantal vacatures in de marktsector. UWV verwacht na 2014 een opleving van het aantal vacatures in de sector Overheid. Geschat wordt dat het aantal zal stijgen van 14 duizend in 2013 tot gemiddeld 22 duizend in de jaren 2014-2017. Oorzaak hiervoor is de toenemende vervangingsvraag als gevolg van de vergrijzing. Deze prognose is echter zeer onzeker en afhankelijk van de conjuncturele ontwikkeling.
De krimp bij de overheid wordt veroorzaakt door bezuinigingen. Deze zal niet geheel via natuurlijk verloop op te lossen zijn. De vacatures zullen – ook in een aantrekkende arbeidsmarkt – in beperkte mate door (potentieel) boventalligen kunnen worden ingevuld. Zo neemt het gevraagde opleidingsniveau bij de overheid toe. En wordt klantgerichtheid van organisaties en hun medewerkers steeds belangrijker. De sector Overheid staat voor de uitdaging om – ook in deze recessie – zijn vakbekwaam personeel vast te houden om mogelijke personele problemen op termijn te voorkomen. Scholing is daarbij van groot belang.
Inhoudsopgave
SamenvattingInleiding
1. Werkgelegenheid en vacatures
1.1. Werkgelegenheid in vogelvlucht
1.2. Vacatures en baanopeningen
2. Trends bij de overheid
2.1. Krimp door bezuinigingen
2.2. Vergrijzing en ontgroening
2.3. Andere kwalificaties
3. Tekorten en overschotten
3.1. Huidige situatie
3.2. Toekomst: 2016 en daarna
4. Kansen en mogelijkheden
4.1. Instroomprofiel van overheidspersoneel
4.2. Kansen voor schoolverlaters en studenten
4.3. Kansen voor niet-werkende werkzoekenden
4.4. Kans op werk per regio
4.5. Uitstroomperspectieven
4.6. Conclusie
Bijlage I Sociaaleconomische structuur van de overheid
Samenstelling
Cao’s
Kennisorganisaties en O&O-fondsen
Interessante links
Vacaturesites
Bijlage II Werkgelegenheid sector Overheid
2.1. Persoonskenmerken
2.2. Karakteristieken van beroepsgroepen
2.3. Opleidingstypen
Literatuurlijst
Colofon