Handleiding voor het opzetten van een shared service center personeel & financiën
Is het voordelig voor uw gemeente om diensten te delen met anderen? Welke stappen zijn nodig om de ambities waar te maken? Voor welke dilemma’s komt u te staan?
VNG en CGI (waar Logica nu onderdeel van uitmaakt) presenteren gezamenlijk een handleiding voor het opzetten van een shared service center voor personele en financiële zaken.
De handleiding is onderdeel van een reeks publicaties in het kader van het VNG-project Slim Samenwerken. Dit project ondersteunt gemeenten bij het opzetten van samenwerkingsverbanden.
Wilt u een betere kwaliteit van de dienstverlening tegen lagere kosten? Wilt u een intergemeentelijk samenwerkingsverband opzetten? Download dan de handleiding.
Inhoudsopgave
Als gemeenten willen samenwerken, is een doordacht plan in stappen cruciaal om ambities te kunnen realiseren. Het stappenplan onderscheidt vijf fasen:
1. Oriënteren
2. Verkennen en plannen
3. Ontwerpen en maken van een realisatieplan
4. Realiseren
5. Evalueren
Ook is een apart hoofdstuk gewijd aan specifieke thema’s zoals leiderschap, en het maken van een business case.
Daarnaast bevat de handleiding een uitputtende checklist om gemeenten vooraf inzicht te geven in de onderwerpen die aan de orde komen.