Correct en efficiënt begroten is belangrijk, zeker als een organisatie draait op gemeenschapsgeld, zoals een gemeente. Gemeenten willen hun P&C-proces dan ook zo goed mogelijk inrichten, maar missen hiervoor vaak de benodigde (interne) expertise. Het hoge verloop van de medewerkers en de hieruit voortkomende noodzaak om externe krachten in te huren, zorgt ervoor dat het geregeld piept en kraakt op de afdelingen. De continuïteit van werkzaamheden komt daarmee in het geding.
Dat het niet op alle (financiële) afdelingen even soepel loopt, heeft verschillende oorzaken. Natuurlijk werkt de huidige krapte op de arbeidsmarkt niet mee, maar toch zijn het vooral interne oorzaken die het afdelingen moeilijk maken. Zo is er vaak veel nduidelijkheid over de rol(len) en verantwoordelijkheden van financiële medewerkers. Worden begrotingswijzigingen door de financieel adviseur verwerkt of is dit een taak van de financiële administratie? Wie beantwoordt de vragen over factuurboekingen? Is iemand nu business controller of financial controller en wat is dan het verschil? En welke financiële signalen moeten de beleidsafdelingen geven;en waar is de financieel adviseur in de lead?
Een datagedreven aanpak zou een oplossing kunnen zijn. Download nu de complete whitepaper.