ONDERHANDELEN
'You can’t always get what you want. But if you try, sometimes you just might find you’ll get what you need’
Deze tekst van de Rolling Stones vormt wat mij betreft het uitgangspunt voor deze whitepaper over onderhandelen. Het maakt in een paar regels
duidelijk waarom onderhandelen niet gericht zou moeten zijn op het krijgen van je zin of van je gelijk, maar gericht moet zijn op het voldoen aan
een behoefte: van jou, van je team, van je organisatie, van jouw partij, maar ook op die van je onderhandelingspartner.
Inhoudsopgave
ONDERHANDELEN:
NEGOTIATION-CLINIC
DE VOORBEREIDING: ZWAKKE SCHAKEL IN EEN ONDERHANDELINGSPROCES
VOORBEREIDENDE INFORMATIE OVER JE ONDERHANDELINGSPARTNER
EEN BLIK IN DE SPIEGEL: VANUIT WELKE DRIJFVEREN ONDERHANDEL JIJ?
DE MACHT EN KRACHT VAN HET WOORD
NOG WAT TIPS
ONDERZOEKEN:
VERSCHILLENDE SOORTEN ONDERZOEKEN
STAPPENPLAN VOOR EEN ONDERZOEK
RANDVOORWAARDEN VOOR HET ONDERZOEKSPROCES
TOT SLOT