Alle whitepapers

Het bereik van allochtone kinderen met Voor- en Vroegschoolse Educatie

Gemeenten weten risicogezinnen goed te bereiken met voor- en vroegschoolse educatie (VVE). Zelf hebben zij echter over het algemeen weinig zicht op het bereik van VVE.  De meeste gemeenten weten niet welke groepen kinderen met de VVE-programma’s worden bereikt en welke niet en brengen ook de redenen voor niet-bereik niet systematisch in kaart.

Dit blijkt uit een onderzoek in opdracht van het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties naar het bereik van voor- en vroegschoolse educatie onder migrantenkinderen, naar oorzaken voor eventueel niet-bereik en het verband met gemeentelijke maatregelen om het VVE-bereik te verhogen. De gegevens over bereik, oorzaken voor eventueel niet-bereik en gemeentelijke strategieën om het VVE-bereik te vergroten, werden verkregen met behulp van een documentanalyse en een telefonische bevraging van 21 gemeenten. Met behulp van de databestanden van het cohortonderzoek COOL5-18 en het pre-COOL-cohortonderzoek is vervolgens de deelname aan voorschoolse voorzieningen in het algemeen en VVE in het bijzonder nagegaan.

Inhoudsopgave

Managementsamenvatting

1 Aanleiding en onderzoeksopzet

2 Bereik voor- en vroegschoolse voorzieningen op basis van gegevens uit het cohortonderzoek COOL

3 Bereik voorschoolse voorzieningen op basis van gegevens uit het pre-COOL cohortonderzoek

4 Keuzemotieven voor voorschoolse voorzieningen op basis van gegevens uit het pre-COOL cohortonderzoek

5 De rol van gemeenten bij het bereik van voor- en vroegschoolse educatie

6 Samenvatting en conclusies

Bijlage 1 bij Hoofdstuk 1
Bijlage 2 bij Hoofdstuk 2

Literatuur

Whitepaper aanvragen

Aanhef