Gemeenten weten risicogezinnen goed te bereiken met voor- en vroegschoolse educatie (VVE). Zelf hebben zij echter over het algemeen weinig zicht op het bereik van VVE. De meeste gemeenten weten niet welke groepen kinderen met de VVE-programma’s worden bereikt en welke niet en brengen ook de redenen voor niet-bereik niet systematisch in kaart.
Dit blijkt uit een onderzoek in opdracht van het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties naar het bereik van voor- en vroegschoolse educatie onder migrantenkinderen, naar oorzaken voor eventueel niet-bereik en het verband met gemeentelijke maatregelen om het VVE-bereik te verhogen. De gegevens over bereik, oorzaken voor eventueel niet-bereik en gemeentelijke strategieën om het VVE-bereik te vergroten, werden verkregen met behulp van een documentanalyse en een telefonische bevraging van 21 gemeenten. Met behulp van de databestanden van het cohortonderzoek COOL5-18 en het pre-COOL-cohortonderzoek is vervolgens de deelname aan voorschoolse voorzieningen in het algemeen en VVE in het bijzonder nagegaan.
Dit blijkt uit een onderzoek in opdracht van het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties naar het bereik van voor- en vroegschoolse educatie onder migrantenkinderen, naar oorzaken voor eventueel niet-bereik en het verband met gemeentelijke maatregelen om het VVE-bereik te verhogen. De gegevens over bereik, oorzaken voor eventueel niet-bereik en gemeentelijke strategieën om het VVE-bereik te vergroten, werden verkregen met behulp van een documentanalyse en een telefonische bevraging van 21 gemeenten. Met behulp van de databestanden van het cohortonderzoek COOL5-18 en het pre-COOL-cohortonderzoek is vervolgens de deelname aan voorschoolse voorzieningen in het algemeen en VVE in het bijzonder nagegaan.
Inhoudsopgave
Managementsamenvatting
1 Aanleiding en onderzoeksopzet
2 Bereik voor- en vroegschoolse voorzieningen op basis van gegevens uit het cohortonderzoek COOL
3 Bereik voorschoolse voorzieningen op basis van gegevens uit het pre-COOL cohortonderzoek
4 Keuzemotieven voor voorschoolse voorzieningen op basis van gegevens uit het pre-COOL cohortonderzoek
5 De rol van gemeenten bij het bereik van voor- en vroegschoolse educatie
6 Samenvatting en conclusies
Bijlage 1 bij Hoofdstuk 1
Bijlage 2 bij Hoofdstuk 2
Literatuur