Alle whitepapers

De BB Citymarketing Top 50 2010

Binnenlands Bestuur is hét vakblad voor de overheid en zit bovenop actualiteit en trends bij de overheid. In opdracht van Binnenlands Bestuur stelde TNS NIPO een aantal ranglijsten van steden op het gebied van Citymarketing samen.

 

Citymarketing is voor steeds meer steden en gebieden een belangrijk promotieinstrument. Bij Citymarketing gaat het doorgaans om 3xB: burgers, bedrijven en bezoekers. Voor sommige steden kan daar een vierde B aan toegevoegd worden: de B van bollebozen, de studentensteden. Men wil inwoners interesseren voor de stad: om de stad te bezoeken, er te gaan wonen, er een bedrijf te starten of er een studie te volgen. Het is een kwestie van interesseren, trekken, binden en vasthouden. Steden moeten om sociaal-economische redenen aantrekkelijk zijn voor ondernemers, maar ondernemers vinden niet alleen het ondernemingsklimaat belangrijk. Ook zaken als het woonklimaat, onderwijsmogelijkheden en de sociaal-culturele atmosfeer en infrastructuur moeten ondernemers en burgers aanspreken. Studentensteden profileren zich als zo aantrekkelijk mogelijk voor studenten, niet alleen voor de studieperiode, maar ook om daarná (beter verdienende) afgestudeerden vast te houden voor de stad. En als een stad zich minder kan onderscheiden op wonen, onderwijs of ondernemen, dan moet heel Nederland (en de rest van de wereld) weten: een dagtripje naar de stad is toch zeker de moeite waard.

 

Steden organiseren evenementen, subsidiëren sportclubs en hebben afdelingen die zich inzetten voor een goed ondernemingsklimaat, de beste studentenstad of de stad als ICTstad. Elke zichzelf-respecterende stad produceert op zijn minst een ‘nota citymarketing’.

 

Op 14 april werden de nominaties van de Nationale Citymarketing Trofee bekendgemaakt. In de categorie boven 100.000 inwoners gaan de nominaties naar Amersfoort, Den Haag, Groningen, Haarlem en Rotterdam. Op maandag 7 juni is in Haarlem de derde editie van het Nationaal Congres Citymarketing en Evenementen, waar de winnaars bekend worden gemaakt. Het congres heeft als thema: ‘De effecten van Citymarketing: Wat levert het op?’.

 

Een goede vraag, die ook leidend is voor het onderzoek dat TNS NIPO uitvoerde voor Binnenlands Bestuur. Welk beeld hebben de burgers en ondernemers van de G50-steden?

 

Onderzoeksverantwoording

 

TNS NIPO heeft in de periode van 29 maart tot 11 april 2010 een onderzoek uitgevoerd onder 1021 burgers en 500 ondernemers. De vragenlijsten zijn online afgenomen. De steekproeven zijn getrokken in TNS NIPObase. Er zijn ranglijsten samengesteld op de volgende Citymarketing-deelgebieden:
Sport
Ondernemingsklimaat
Onderwijs
Toerisme & vrije tijd
Kunst & cultuur
Wonen

 

Per deelgebied kon de respondent steeds een nummer 1, 2 en 3 aanwijzen. Let wel: we hebben steeds de vraag gesteld ‘welke stad of gemeente onderscheidt zich, vindt u, het best op gebied van …?’ Dat is niet hetzelfde als ‘welke stad is het beste op gebied van…?’, maar drukt juist het effect van communicatie en beeldvorming uit. Een nummer 1 positie levert 3 punten op, een nummer 2 positie 2 punten en een nummer 3 positie 1 punt. De ranglijsten zijn gebaseerd op de totaalscores van deze drie vragen (1ste, 2de en 3de plaats).  

Inhoudsopgave

Inleiding

1 Amsterdam, Rotterdam en Almere onderscheiden zich het best

2 Citymarketing: wat vinden burgers en ondernemers belangrijk?

3 Wonen: Almere profileert zich het best als woonstad

4 Ondernemingsklimaat: werkstad Rotterdam

5 Onderwijs: universiteitssteden Amsterdam, Leiden, Groningen,

Utrecht, Rotterdam en Delft

6 Toerisme & vrijetijdsbesteding: Amsterdam heeft het! Maastricht

heeft ook veel

7 Kunst & cultuur: Amsterdam en dan lange tijd niets

8 Sport: Amsterdam en Rotterdam nek aan nek

 

Bijlagen

1 Onderzoeksverantwoording

 

Inhoud figuren en tabellen

1 Burgers vinden ‘wonen’ het belangrijkste onderwerp waar een gemeente zich op

kan onderscheiden; ondernemers vinden ‘ondernemingsklimaat’ het belangrijkst

2 Gewogen top 10: Amsterdam, Rotterdam en Almere scoren op onderwerpen die

belangrijk worden gevonden

3 Wonen Citymarketing top 10: Almere op 1

4 Ondernemingsklimaat Citymarketing top 10: Rotterdam op 1

5 Onderwijs Citymarketing top 10: Amsterdam op 1

6 Toerisme en vrijetijdsbesteding Citymarketing top 10: Amsterdam op 1

7 Kunst & cultuur Citymarketing top 10: Amsterdam op 1

8 Sport Citymarketing top 10: Amsterdam op 1, Rotterdam op 2

Whitepaper aanvragen

Aanhef