Alle whitepapers

Corporate venturing: als bedrijf blijvend vernieuwen

De economie van vandaag de dag is competitief en dynamisch. Als bedrijven hierin willen overleven, zullen zij continu moeten vernieuwen. Zodat zij hun positie op de markt behouden of verbeteren, klanten blijven boeien en binden, kosten besparen en groei realiseren.

Voor die voortdurende vernieuwing zoeken bedrijven onder meer naar manieren om hun medewerkers ondernemender te maken. Zij worden gestimuleerd, geïnspireerd en gefaciliteerd om hun talenten in te zetten, waardoor nieuwe ideeën en vervolgens innovaties ontstaan. Het helpt het bedrijf verder te groeien, zich beter toe te rusten op de toekomst en zijn medewerkers te behouden.

Ook buiten de eigen deuren kan een bedrijf vernieuwend aan de slag gaan.

Bijvoorbeeld door in een samenwerkingsverband te werken aan open innovatie.

Door hiervoor een joint venture op te richten. Of door een innovatieve onderneming over te nemen.

Een ander middel om kansrijk te vernieuwen, is corporate venturing. Deze - relatief jonge, maar snel groeiende - innovatiestrategie slaat een brug tussen (middel)grote bedrijven én start-ups en scale-ups. Het is voor beide kanten een interessante optie. Corporates verbinden zich hiermee aan innovaties, terwijl start-ups en scale-ups in contact komen met strategische samenwerkingspartners

en financiers.

In deze whitepaper laten we zien wat de toegevoegde waarde is van corporate venturing ten opzichte van de gevestigde innovatiestrategieën. Daarnaast beschrijven we hoe je corporate venturing kunt implementeren. Het is een uitdagend proces, omdat twee heel verschillende werelden worden verenigd.

Inhoudsopgave

1. Vooraf

2. Verschillende innovatiestrategieën vergeleken

3. Historie en SWOT van corporate venturing

4. Corporate venturing kent drie modellen

5. Thema’s bij inrichting van corporate venturing-unit

6. Onze aanpak en ervaring

Onze contactgegevens

Whitepaper aanvragen

Aanhef