Alle whitepapers

Belastingsamenwerking: Publiek of privaat?

Een bereikbare overheid?

Nederland kent verschillende overheidslagen. De gemeente is de ‘onderste’ laag en staat het dichtst bij de burger - zij heeft de meeste contactmomenten met burgers en bedrijven en is een toegankelijk aanspreekpunt. De gemeente is hét centrale loket voor alle overheidszaken.

In de loop der tijd zijn gemeenten echter meer taken gaan uitbesteden en meer gaan samenwerken, bijvoorbeeld op de taakvelden belastingen, vergunningverlening, toezicht en handhaving. Dit betekent een extra loket voor de burger, die steeds vaker wordt doorverwezen naar een ander loket.

Het Rijk ziet dit met tegenzin gebeuren en introduceerde daarom i-NUP: voor een beter bereikbare overheid en de gemeente als dé herkenbare ingang tot de overheid. Er valt nog het nodige te leren en te verbeteren op het vlak van samenwerken!

Inhoudsopgave

1 Introductie

1.1 Samenwerken 

1.2 Gemeentelijke belastingen - publiek versus privaat

1.3 Voor wie? 

 

2 Publiekrechtelijke samenwerking

2.1 Gemeenschappelijke regeling 

2.1 Gemeenschappelijke regeling 

2.2 Taken gemeenschappelijke regeling

2.2.1 Kostenbeheersing

2.2.2 Aansturing 

2.2.3 Gemeentelijk personeel

2.2.4 Bereikbaarheid, vindbaarheid en herkenbaarheid 

 

3 Privaatrechtelijke samenwerking 

3.1 Private samenwerking bij de uitvoering van belastingen 

3.1.1 Kostenbeheersing 

3.1.2 Aansturing 

3.1.3 Gemeentelijk personeel 

3.1.4 Bereikbaarheid, vindbaarheid en herkenbaarheid 

 

4 Conclusies 

4.1 Publiek versus privaat 

 

5 Over Centric 

5.1 Contact

Whitepaper aanvragen

Aanhef