Overheidsorganisaties verwerken grote hoeveelheden gegevens. Als de overheid één grote organisatie was, dan zouden de veelgebruikte gegevens naar de stand van de huidige techniek in één systeem zijn opgeslagen. Echter, de taken van de overheid zijn verdeeld over vele afzonderlijke organisaties. Basisregistraties worden ingericht om het mogelijk te maken dat al deze organisaties dezelfde kerngegevens gebruiken. Dit heeft verschillende voordelen: burgers en bedrijven hoeven de gegevens niet steeds opnieuw te melden, alle overheidsorganisaties hanteren dezelfde definities en onjuiste gegevens worden eerder opgemerkt. Daardoor worden er minder fouten gemaakt, zijn snel integrale kerngegevens over een bepaalde locatie, persoon of object beschikbaar en wordt fraude moeilijker.
Inhoudsopgave
Overheidsorganisaties kunnen nu starten
Nieuwe mogelijkheden private afnemers
Nieuwe manier van werken
De verandering gaat verder dan het leggen van koppelingen
Basisregistraties goed benutten
Consequenties denken vanuit basisregistraties
Gemeenschappelijke voorzieningen stimuleren gebruik
Huidige stand van zaken
Voorbereid op de toekomst