Advertentie
sociaal / Column

Tijdsdruk als geestelijke gevangenis

De tijdsdruk waaronder de transitie van de jeugdzorg moet plaatsvinden, kan leiden tot een 'geestelijke gevangenis', stelt Erik Gerritsen, directeur van Jeugdzorg agglomeratie Amsterdam.

14 april 2014

Onder druk wordt alles vloeibaar en dat is maar goed ook. Wat betreft de transitie jeugdzorg zijn de verschillende overheden te lang in de beleidslogica blijven hangen van papieren ivoren toren visies, dure externe adviseurs, budgettaire spelletjes en bezwerende vluchten vooruit (Transitiecommissie Stelselherziening Jeugdzorg, Transitie Autoriteit, Transitiepaus?).

Maar ondertussen is onder druk van verplichte regionale transitiearrangementen, andere verplichte deadlines en natuurlijk ook de simpelweg steeds dichterbij komende keiharde transitiedatum van 1-1-2015, steeds meer een goede beweging naar partnerschap met het uitvoeringsveld en gewoon doen aan het ontstaan. Wel is het allemaal “to little to late”. Zie ook mijn column van vorige week over het verprutsen van het eindspel.

Daarmee komt al snel de vraag in beeld hoe, nu het zo’n beetje onmogelijk is geworden om nog optimaal voorbereid aan de startstreep te verschijnen, voorkomen kan worden dat kinderen in de knel in 2015 tussen het wal en het schip gaan vallen. Dat is eigenlijk niet eens zo moeilijk en er is dan ook geen enkele reden om de transitiedatum uit te stellen. Tijdsdruk is prima, maar het moet ook weer geen geestelijke gevangenis worden. De manier waarop gemeenten zich uit deze geestelijke gevangenis kunnen bevrijden, zonder dat dit ten koste gaat van kwetsbare kinderen, illustreer ik graag aan de hand van de volgende vergelijking.

Op 1 januari 2015 krijgen alle gemeenten de sleutel van het huis van de jeugdzorg. In regio’s waarin gemeenten en jeugdzorguitvoerders al langer samen bezig zijn met innovatie zal dit een al grotendeels mooi verbouwd huis zijn, waar de kwetsbare kinderen een nieuw en beter onderkomen kunnen krijgen. Natuurlijk is de verbouwing nog niet helemaal afgerond. Maar de gemeenten kunnen het jeugdzorghuis rustig betrekken en verder van binnenuit leren kennen. Stapje voor stapje kunnen de puntjes op de i van het jeugdzorghuis worden gezet. Een likje verf hier en daar, een uitbouw en een tuinschuurtje, een dakkapel en het getransformeerde huis zal er medio 2016 wel staan.

In de “worst case” regio’s, waar gemeenten lang hebben gewacht met concrete actie en waar jeugdzorgorganisaties een afwachtende of zelfs defensieve houding hebben aangenomen, wordt de gemeente in eerste instantie eigenaar van het oude huis. Wel een huis overigens waar tot dan toe veel kinderen in de knel wel gewoon onderdak hebben gevonden. Niet optimaal, anders zou de verbouwing van het jeugdzorghuis immers niet nodig zijn geweest, maar ze hebben tenminste een dak boven hun hoofd. Tenzij een gemeente zo onverstandig is om op 2 januari 2015 de sloopkogel door het oude huis te jagen en tegelijk te starten met de bouw van een geheel nieuw huis. Want waar moeten de kwetsbare kinderen in de tussentijd dan wonen? Dat gaat hem dus niet worden. En voor zover dat nu al niet het geval is, zullen gemeenten zich uiteindelijk wel tijdig realiseren dat het sloop/nieuwbouw scenario niet verstandig is.

In deze “worst case” zullen gemeenten derhalve gewoon het oude jeugdzorghuis betrekken, zodat alle onveilige kinderen tenminste het oude dak boven hun hoofd hebben. Stapje voor stapje zullen ze het huis en de kinderen leren kennen en op goede verbouwingsideeën komen. Vervolgens zullen ze in een meerjarig vernieuwbouwproject het oude huis transformeren tot de mooie “nieuwe” jeugdzorgvilla waarvan in de papieren plannen sprake was. Het zal wel wat langer duren (2018) totdat het project is voltooid, maar de kwetsbare kinderen hebben in de tussentijd tenminste nog een dak boven hun hoofd. Geen kind valt dan tussen de wal en het schip. En de meeste wethouders jeugdzorg kunnen gewoon hun termijn als wethouder afmaken.

Erik Gerritsen 

Reacties: 4

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Juspol / adv.onderst.omstanders-BL
Beste mensen. I.p.v. wederom jarenlang gedoe en gediscussieer: Ga eindelijk zorgen dat Kinderrechten worden gehandhaafd in ned. ipv verzwijgen vadervervreemding en schadelijke gevolgen ervan. Waardoor juist vele kinderen in grote problemen komen in de ggz en al! Bizar. Dat hypocriete gedoe eigenlijk en dat terwijl al jarenlang prima studies er liggen en adviezen wat er moet gebeuren. (Gardner) Moet je wel als werkers durven zeggen tegen Familierechters dat hun Eigen beschikkingen verkeerd zijn heel veel bij scheidingen. En geen gezag meer geven per automatisme zonder onderzoek toestandsbeeld van moeders zelfs ernstig borderliners. Die liegen en manipuleren namelijk als kenmerk geestesstoornis ernstige al! Ook dat wordt gewoonweg onder tafel gehouden hier al Jaren! Kan het nog gekker bij Jeugdzorg??Zorg voor meldplicht inzake door de ggz huisartsen en verloskundigen ook bij scheidingen NB en ga vervreemding gepleegde vervolgen, wegens kindermishandeling, door vrouwen-daders!
Bert
Dit is het recept om vrijwel risicoloos de transitie uit te voeren. Het overnemen van de kennis, kunde en ervaring van de huidige jeugdzorgwerkers die nu met hun poten in de modder staan en weten hoe kinderen en ouders/verzorgers hieruit kunnen komen en gemeenten die zichzelf de tijd geven de complexe jeugdzorg zich eigen te maken en de tijd nemen om dit te verfijnen. Hoe simpel kan een oplossing zijn. De gemeenten die per direct proberen op een geheel nieuwe manier de jeugdzorg uit te voeren lopen een zeer grote kans dat zij zelf ook in de modder blijven steken en mee ten onder gaan.
janicos / Maatschappelijk werker
Het jeugdzorg huis bestaat niet (meer) en de sleutels liggen in de gracht. De budgettaire spelletjes gaan gewoon door en er is geen sprake van het behoud van kennis en kunde. Er komt een koude sannering en die krijgt de burger straks op zijn of haar brood. In plaats van het crisis interventie team komt er een Spoed interventie team. Dit team krijgt meer taken maar wordt met 50 % gekort. daar komt bij dat zaken als onregelmatigheidstoeslagen verdwijnen. Hiermee zullen oudere en meer ervaren werkers vertrekken: iedereen wil naar het AMHK in Rotterdam, omdat je daar wel je boterham kunt blijven verdienen. Gevolg is nu dat elk team vrijwel uit alleen maar onervaren mensen bestaat. deze mensen moeten worden opgeleid en dat lukt natuurlijk niet. Er komen enorme problemen met motivatie en inzetbaarheid. Hoe kan d epolitiek bedenken dat je met minder salaris en 50 % meer zaken nog op een leuke manier je werk kunt doen. Ik stel voor om d epolitiek en hun zakenvriendjes af te schaffen. Dan kunnen wij het als burgers zelf wel oplossen. De participatie samenleving is dan in 1 keer een feit. Politici doen toch niet meer dan vergaderen, lunchen en hun zakken vullen.
Gerard Mostert / Wethouder
Hoe komt janicos er toch bij. hoe negatief kan je zijn! ik ken nu al draaiende teams die volledig bemenst zijn door profs uit de diverse instellingen. Mensen met een enthousiaste instelling bovendien! Kom eens kijken zou ik zeggen......
Advertentie