Opbrengst sportevenementen ongewis
Amsterdam verdient naar schatting 25 miljoen euro aan de eerste etappe van de Giro d’Italia in mei volgend jaar. Het exacte rendement van grote sportevenementen is echter ongewis.
Stefan Diender, algemeen directeur van het Amsterdam Toerisme & Congres Bureau, rekent op circa 500 duizend Giro-toeschouwers die ieder 50 euro uitgeven. De Italiaanse wielerronde levert de stad dus zo’n 25 miljoen euro op. Als daar de geschatte kosten van 5 miljoen euro – vanaf worden getrokken resteert een mooie winst.
Of toch niet? Diender sprak eerder deze maand op een bijeenkomst in het Olympisch Stadion over de impact van grote internationale sportevenementen. Hij vroeg zich af wat het exacte rendement is. ‘Worden alle kosten wel doorgerekend?’ Hij wees op het peloton ambtenaren, voornamelijk van Amsterdam, dat naar het Olympisch Stadion was gekomen. Al die arbeidsuren tikken ook aardig aan, wilde hij ermee zeggen. Groningen leed in 2002 met de start van de Giro vier ton verlies.
Veel ervaring heeft Nederland niet met grote internationale sportevenementen, memoreerde dagvoorzitter Mart Smeets. Ja, er was in 2000 een EK voetbal ‘dat we moesten delen met de Belgen’. En natuurlijk de Olympische Spelen in 1928. In 1996 startte de Tour in Den Bosch, en in 2002 begon de Giro in Groningen. Maar voor de rest?
Als het aan ambitieuze bestuurders ligt, wordt Nederland in de toekomst vaker het toneel van grote internationale sportevenementen. Na de Spaanse wielerronde in Drenthe deze zomer starten volgend jaar de twee andere grote wielerronden eveneens in Nederland. In mei is Amsterdam het decor voor de eerste etappe van de Giro d’Italia; en in juli vindt ‘Le Grand Départ’ van de Tour de France plaats in Rotterdam. En Nederland poogt voor 2018 of 2022 (samen met België) het WK voetbal en in 2028 de Olympische Spelen binnen te halen.
Tijdens de bijeenkomst probeerde toerismemanager Diender in kaart te brengen wat de (economische) effecten van de Olympische Spelen zouden kunnen zijn. Een van de belangrijkste effecten is de enorme publiciteit. ‘Het is wereldnieuws, de naam van de stad gaat in positieve zin de hele wereld over.’ Via een ‘normale’ reclamecampagne zou dat miljoenen euro’s kosten.
Inspiratie
Volgens de Amsterdamse sportwethouder Carolien Gehrels (PvdA) inspireert de top de basis. Met grote evenementen wil Gehrels meer Amsterdammers in beweging krijgen. Of het door het (top-)sportbeleid van de gemeente komt is onduidelijk, maar de wethouder wist te melden dat de sportparticipatie in de stad is gestegen van 51 naar 56 procent.
Emmen, waar deze zomer een Vuelta-etappe finishte, ziet ook een sterk verband tussen top- en breedtesport. Hetzelfde bedrag dat is uitgetrokken voor de Vuelta (2,5 ton) investeert de gemeente in de breedtesport, zegt wethouder Gezienes Evenhuis (Economische Zaken en Sport, PvdA). ‘Je marketing begint bij je warme hap.’ Evenhuis bedoelt daarmee dat de basis voor het succes van een evenement wordt gevormd door eigen bewoners.
Vuelta-organisator Jos Vaessen becijfert de inkomsten van de Vuelta voor Drenthe voorlopig op 12 tot 15 miljoen euro, zo meldde Binnenlands Bestuur vorige week.
Plaats als eerste een reactie
U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.