Advertentie
sociaal / Nieuws

Onduidelijkheid over verplichte inkoop Jeugd-GGZ

De overgangstermijn van drie jaar waarin Zorgverzekeraars Nederland de inkoop gaan doen, is een maximale termijn geworden. Maar de VNG ziet dat niet zo

06 december 2013

Gemeenten kunnen als ze dat willen zelf eerder de inkoop van jeugd-GGZ gaan regelen. Dat staat in een motie van PvdA en D66 die maandag door de Tweede Kamer is aangenomen. De VNG, die afspraken maakt met Zorgverzekeraars Nederland om de inkoop 3 jaar door ZN te laten doen, ziet het anders 'wij hebben een met de achterban geaccodeerde afspraak voor 3 jaar.'

Zachte landing

De VNG en Zorgverzekeraars Nederland zijn ingesprek over de inkoop van Jeugd-GGZ voor een periode van drie jaar. Daarna kunnen gemeenten zelf de inkoop gaan doen. VNG wil deze periode om te zorgen voor een ‘zachte landing’. Omdat gemeenten verantwoordelijk worden, zijn wel voorwaarden verbonden aan de contracten die ZN mag sluiten. De periode van 3 jaar ligt voor de VNG vast en geldt voor alle gemeenten, vindt de VNG. 'Onze leden hebben deze afspraken geaccodeerd', aldus woordvoerder Asha Khoenkhoen. 'We gaan er dus vanuit dat ZN 3 jaar lang de inkoop van Jeugd-GGZ gaat doen. In die tijd zal er kennis over gedragen worden op de gemeenten, zodat die het daarna over kunnen nemen.'
 
Zelf aan het roer

Maar niet iedereen blij met de periode van 3 jaar. ‘Wij als gemeenten zijn verantwoordelijk en dus moeten we het ook uitvoeren en de opdrachten verlenen’, aldus wethouder Mieke Damsma (D66) van Maastricht. ‘Maar dan is het wel heel gek als je dat voor 3 jaar weg zet bij de zorgverzekeraar. Dan staat het drie jaar vast en heb je geen mogelijkheden meer om die transformatie door te voeren.’ Omdat het nu ‘kort dag’ is vindt ze het goed dat er gezamenlijk door ZN jeugd-GGZ wordt ingekocht, maar daarna wil Maastricht waarschijnlijk zelf aan het roer staan. ‘Het is ook moeilijk om te sturen op het beleid dat je als gemeente wilt voeren als er centraal ingekocht wordt.  Door zo’n convenant worden we in een keurslijf geduwd. Ik vraag me af of er dan nog genoeg individuele beleidsvrijheid is.’

Ruimte
Ook D66 Kamerlid Vera Bergkamp benadrukt het belang van beleidsvrijheid voor gemeenten. ‘Daar hoort ook ruimte bij.’ De motie die Kamerleden Loes Ypma (PvdA) en Vera Bergkamp (D66) hebben ingediend staat dat er bij de inkoop van jeugd-GGZ voldoende ruimte moet zijn voor innovatie en vernieuwing. Daarbij moet uitgegaan worden van een termijn van maximáál drie jaar. Gemeenten die eerder toe zijn aan het zelf inkopen van Jeugd-GGZ staat het daarmee vrij dit al na bijvoorbeeld 1 jaar te doen.

Kijken hoe het gaat
Maar de VNG is hiervan niet overtuigd en houdt vast aan de gezamenlijke inkoop voor 3 jaar. Vooruitlopen op gemeenten die wellicht eerder de inkoop zelf in handen willen nemen, doet woordvoerder Khoenkhoen liever niet. 'Laten we nu eerst maar eens kijken hoe het gaat. Maar we hebben niet voor niets met z'n allen afgesproken dat ZN de inkoop drie jaar gaat doen. En mochten we gaande weg allemaal inzien dat het anders moet, dan kan dat misschien. Maar we maken deze afspraken wel met z'n allen en dan moeten daar niet allerlei uitzonderingen op komen.' 

Reacties: 6

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

robert / jurist
Interessante gang van zaken. De inkoop van jeugd-ggz is uitbesteed aan ZN, de verenigde uitvoeringsorganisaties van het Ministerie van VWS (ahum) en nu dus kennelijk ook van de gemeenten. Maar hoe is zo'n afspraak te duiden vanuit aanbestedingsoogpunt? Een dienst? Of een concessie voor een dienst? Hoe verhoudt zich het met de Aanbestedingswet? Gewoon maar enkele vragen.
Argusoog
Misschien had mw Bergkamps partij D66 pas akkoord moeten gaan als alles duidelijk was. Nu is het mosterd na de maaltijd en goedkoop scoren voor gemeenteraadsverkiezingen.
Moeder/ voormalig vrijwilliger autisme / Moeder/ voormalig vrijwilliger autisme
Heeft u al gezien dat Susan Boyle Asperger heeft ipv verstandelijke beperking, zoals artsen vroeger dachten? Bron The Observer en NOS Teletekst pg. 406.



Zo zien we maar wat een misverstanden er bestaan over medicalisering. Zonder zorgvuldige classificatie probleem door jeugd-GGZ krijgen kinderen veel ergere, onterechte labels. Asperger betekent namelijk per definitie dat je intelligent bent. Dat geldt dus ook voor Susan Boyle. En Asperger betekent dat ouders met professionele hulp van GGZ en daardoor aangepaste opvoeding - anders dan bij gemiddeld kind - toch nog een behoorlijk niveau van functioneren bij het kind kunnen bereiken. Met aanpassingen, want de zintuigen zijn heel gauw zeer zwaar overbelast.



Kortom, 'demedicalisering' zoals gepredikt door Micha de Winter en mensen als Jo Hermanns zijn een verzinsel. Zij zijn als pedagoog namelijk gespecialiseerd in doorsnee kinderen, niet in onze speciale kinderen. Ik zeg niet dat De Winter en Hermanns niets weten over gemiddelde kinderen, integendeel, dat is hun specialisme. Maar de echte deskundigheid over een iets ander manier van informatie verwerken door het brein zit bij jeugdpsychiatrie.



Onze zoon kreeg ook eerst van school het label 'nogal laag IQ'. Bleek vrij hoog IQ met Asperger, Citoscore bijvoorbeeld 547. Demedialisering doet kinderen uiteindelijk onrecht. Psychiaters plakken geen label op kind dat niet terecht is. Bovendien is een label niet negatief, bij juiste hulp op school en thuis zijn het heel leuke, lieve kinderen. Al is het meer dan loodzwaar voor ouders en leraren bij opvoeding en opvang kind.
theun de boer / netwerkcoordinator
Gemeenten moeten de regie oppakken. Het is op dit moment veeeeel te onoverzichtelijk. Door het steeds groter wordende aanbod van ggz-instellingen ontbreekt meer en meer het overzicht. Dat is fnuiken waar het gaat om de communicatie en afstemming met de betrokken lokale partnres
j doo
Het is niet van deze tijd om psychische en somatische klachten verschillend op te vatten en te financieren. Onbekwame ambtenaren die straks op de stoel van medici zitten en (met hand op de knip) moeten bepalen of zorg toegewezen dient te worden aan kwetsbare kinderen is ethisch onverkoopbaar. Toegang tot zorg is een recht welke volgens politici, wetenschappers, medici, professoren en bezorgde ouders in het geding komt bij overheveling van de jeugd-ggz naar gemeenten. Als uw kind een been breekt klopt u zelf toch ook niet aan bij de gemeente? Schandalig!
Bert Nolen
Jeugd GGZ is gespecialiseerde tweedelijns zorg. Uit alles dat nu rondom de decentralisaties duidelijk wordt is wel dat gemeenten hier (veel te) weinig van snappen. Zeker in dit stadium (al drie jaar onderweg met decentraliseren) is het cruciaal dat je als gemeenten laat zien door te hebben wat er speelt en hoe dit aan te sturen en dat hebben gemeenten gewoonweg nog steeds niet!



Het lijkt me absoluut geen goede zaak de Jeugd GGZ naar gemeenten toe te brengen. We doen dat ook niet met cardiochirurgie, radiologie, orthopedie offysiotherapie. Stop met deze ongein.
Advertentie