Advertentie
sociaal / Nieuws

GroenLinks wil onderzoek democratische controle GR’s

Tweede Kamerlid Nevin Özütok (Groenlinks) pleit voor onderzoek naar de democratische controle op de besluitvorming binnen Gemeenschappelijke Regelingen. Zij dient om die reden donderdag een motie in.

16 november 2017

Tweede Kamerlid Nevin Özütok (GroenLinks) pleit voor onderzoek naar de democratische controle op de besluitvorming binnen Gemeenschappelijke Regelingen. Zij dient vandaag tijdens de bespreking van de begroting van het ministerie van Binnenlandse Zaken een motie in, gericht aan minister Ollongren.

Te weinig inzage

Het Amsterdamse oud-raadslid vindt dat gemeenteraden regelmatig te weinig inzage krijgen in de manieren waarop Gemeenschppelijke Regelingen (GR’s) omgaan met de inzet van geld en personeel. Özütok, tevens gewezen stadsdeelwethouder in Amsterdam-Oost, onderschrijft de noodzaak van samenwerking op het gebied van – bijvoorbeeld - de inkoop van jeugdzorg, maar wil ook dat duidelijk wordt hoe betrokken gemeenteraden controle kunnen uitoefenen op het bestuur van Gemeenschappelijke Regelingen. GR’s worden volgens de huidige Wet Gemeenschappelijke Regelingen (Wgr) bestuurd door een samenstelling van collegeleden van de deelnemende gemeenten.

Tekorten op jeugdzorg

Desgevraagd laat een fractiewoordvoerder van GroenLinks weten dat onder meer de oplopende tekorten op de jeugdzorg in Noord-Brabant aanleiding zijn geweest voor de motie. Het Eindhovens Dagblad meldde dinsdag dat de jeugdzorg plus (de zwaarste variant) een financiële molensteen om de nek van gemeenten dreigt te worden. Het Brabants Dagblad meldde in september al forse tekorten in de gemeenten Eindhoven, Helmond en Veldhoven. De totale tekorten op de jeugdzorg in die gemeenten bedragen daar respectievelijk 4 miljoen, 3,7 miljoen en 3,4 miljoen euro. Binnenlands Bestuur concludeerde in november naar aanleiding van onderzoek in samenwerking met de NOS onder meer dat 87 procent van de gemeenten komend jaar tekorten op de jeugdzorg verwacht.

Reacties: 6

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

J.de Niet / Strat.Adviseur
Dit is weer een staaltje "in de krant komen met je ponum". Staat allemaal in de Gemeentewet en de Wet Gemeenschappelijke Regelingen. Helaas hebben veel raadsleden en soms ook bestuurders daar maar bar weinig interesse in.
Paul / projectleider
Doorvragen, op je strepen staan en doorbijten als bestuurder van een GR. Oja en tijd nemen om je te verdiepen...wat lastig is als je als collegelid in 3 gr zit en ook nog een portefeuille hebt.



Misschien dan toch gemeentes opschalen en gemeenteraden professionaliseren?
Els Boers, Krachtig Lokaal Bestuur / adviseur, auteur
Hoe groter de GR, hoe minder elke gemeente zich verantwoordelijk voelt. De natuurwet; als meerderen verantwoordelijk zijn is in feite niemand verantwoordelijk. Dit geldt ook voor bedragen; een overzichtelijk bedrag is makkelijk te bespreken, bij hele grote bedragen wordt het te abstract.

De GR kan er zelf ook actief op letten dat elke gemeenteraad betrokken is en blijft.
H. Wiersma / gepens.
Gemeenten en GR-organisaties kunnen dat helemaal zelf regelen. Waar het dus niet goed gaat bakken gemeenten er dus vooral zelf eieren van. Geen prioriteit dus om hieraan handen vol geld aan uit te geven.

Fusie of regiovorming is overigens een veel betere methode om het aantal G.R's om zeep te verminderen.
H. Wiersma / gepens.
Gemeenten en G.R.-organisaties kunnen dat helemaal zelf regelen. Als gemeenten er eieren van bakken ligt het dus helemaal aan hun eigen input. Het heeft daarom geen enkele prioriteit om hieraan handen vol geld uit te geven. Fusie en regiovorming zijn veel betere methoden om het aantal G.R.'s te verminderen en democratische verhoudingen te verbeteren.

C.F. de Graaf / directeur/eigenaar Consultancy De Graaf
Opschaling gemeenten is geen oplossing. Schaalvergroting en marktwerking leidt alleen maar tot meer bureaucratie Dan moet je weer regels maken om de ambtenaren aan te sturen. Daar heb je managers bij nodig en managers voor die managers. Zo verschuift de macht van de vakmensen naar de vergaderaars die over de regels gaan. En marktwerking tussen de ambtenaren controleer je met targets. Wie heeft het 't beste gedaan en daarvoor heb je meetinstrumenten nodig en daarvoor moet je steeds ingewikkelder formulieren invullen. Anders kan er niet gemeten worden. Zo krijg je nog meer bureaucratie, en nog meer macht bij de managers met de meetinstrumenten. De verliezers zijn de vaklieden, die ook tegen elkaar worden opgezet. Zij zijn immers voortaan met elkaar in concurrentie. Kortom: voor de inwoners is er sprake van een enorme verschraling en de vraag is of de serviceverlening richting inwoners nog wel op peil gehouden kan worden. Dus ook de inwoners zijn de verliezers.
Advertentie