Nieuw verkeersmodel Holland Rijnland geeft inzicht om regio bereikbaar te houden
Inzage in impact auto- en fietsverkeer en openbaar vervoer.
Royal HaskoningDHV heeft samen met regio Holland Rijnland hun nieuwe verkeersmodel gelanceerd. Dit verkeersmodel biedt inzicht in de verkeerssituatie wat betreft autoverkeer, fietsverkeer en openbaar vervoer (ov) in de regio Holland Rijnland. Met het nieuwe verkeersmodel kunnen gemeenten inschatten wat de effecten van bepaalde ontwikkelingen, zoals woningbouw, de aanleg van wegen en de introductie van nieuwe buslijnen, op het wegennet zijn. Zo kunnen zij belangrijke beslissingen op het gebied van ruimtelijke ontwikkeling en infrastructuur onderbouwen en de regio bereikbaar houden.
Druk op het wegennet
In de regio Holland Rijnland, die zich grofweg uitstrekt van Voorschoten tot Hillegom in het noorden en Nieuwkoop richting het oosten, worden tot 2030 30.000 woningen gebouwd. Na 2030 volgt nog meer woningbouw. De komst van al deze nieuwe woningen betekent meer druk op het wegennet. Dit zorgt voor uitdagingen als het gaat om de infrastructuur die de regio bereikbaar moet houden.
De komst van de Rijnlandroute, een busbaan tussen Katwijk en Leiden, biedt verlichting op de korte termijn; hiermee verbetert zowel de bereikbaarheid per auto als met het ov. Voor de bereikbaarheid van de regio op de langere termijn zijn echter aanvullende maatregelen nodig voor auto- en fietsverkeer en ov, waaronder maatregelen om de bereikbaarheid van de noordelijke Duin- en Bollenstreek te verbeteren.
Gerard Mostert, portefeuillehouder mobiliteit Holland Rijnland: ‘’De regio is volop in ontwikkeling. Dit nieuwe verkeersmodel biedt de inzichten die we nodig hebben om goede beslissingen te kunnen nemen die onze regio bereikbaar en leefbaar houden.’’
Betere inzichten
Het nieuwe verkeersmodel Holland Rijnland is multimodaal: in het model zijn meerdere vervoerwijzen – auto, fiets en ov – meegenomen. Het model is tevens ‘tourbased’. Het is gebaseerd op verplaatsingen langs een aantal activiteiten, bijvoorbeeld van wonen naar werken naar winkelen naar wonen, en begint en eindigt altijd thuis. Tourbased modellen geven betere inzichten dan ‘tripbased’ modellen, waarin alleen losse verplaatsingen worden meegenomen, omdat ze rekening houden met patronen in activiteiten, dagdelen en vervoerswijzen. Hierdoor is het model beter in staat om het gedrag en de keuzes van de inwoners van de regio te voorspellen.
Het model is zeer accuraat, omdat het tourbased is en meerdere vervoerswijzen meeneemt. Het geeft een realistisch beeld van de werkelijkheid, mede dankzij data afkomstig van de diverse gemeenten."
Impact op de leefomgeving
Het nieuwe verkeersmodel is tevens geschikt om gegevens te leveren voor onderzoek naar luchtkwaliteit en geluidshinder. Ook bij eventuele vragen rondom stikstof kan het verkeersmodel de gegevens leveren om de benodigde berekeningen uit te voeren. Door koppeling van diverse gegevens uit het verkeersmodel kan de milieukundige impact van verkeer op de leefomgeving in kaart worden gebracht. Dit stelt gemeenten in staat om waar nodig passende maatregelen te nemen.
Resultaat van samenwerking
Het nieuwe model is ontwikkeld in samenwerking met het kernteam van regio Holland Rijnland en met input van alle gemeenten in de regio. Door het model samen met de regio te bouwen, kan de verkeerssituatie zo natuurgetrouw mogelijk worden weergegeven.
Het actualiseren van het verkeersmodel was al jaren een breed gedragen wens binnen de regio. De ontwikkeling van een nieuw model bood de kans om naast autoverkeer ook ov- en fietsverkeer toe te voegen. Daarnaast was het nu mogelijk om een tourbased verkeersmodel te creëren.
Daphne Nijmeijer, beheerder verkeersmodel Holland Rijnland: "Het bouwen van een verkeersmodel is een zorgvuldig en daardoor lang proces. De gemeenten en Royal HaskoningDHV hebben goed samengewerkt om tot een mooi resultaat te komen."
Analyse mogelijk op diverse schaalniveaus
Het verkeersmodel is gebouwd met behulp van de software van Aimsun. Hierdoor kan binnen het model eenvoudig geschakeld worden tussen verschillende schaalniveaus. Zo kan met één model niet alleen de impact van een grote woonwijk of nieuwe provinciale weg op de omliggende regio worden geanalyseerd, maar ook wat dit betekent voor het verkeer op een individueel kruispunt, inclusief de verkeersstromen van fietsers en voetgangers.
Mobiliteitstransitie: aan de slag voor duurzame mobiliteit
De overgang naar duurzame mobiliteit vraagt om een nieuwe verdeling van de ruimte over voetgangers, fietsers, ov en auto’s. Samen met u en andere stakeholders werken wij aan een mobiliteitssysteem dat in balans is. Zo creëren we samen een veilige, bereikbare en leefbare omgeving. Lees hier meer over onze aanpak en voorbeelden van projecten.
Of neem contact op met:
- Thomas te Lintel Hekkert, LinkedIn
Projectmanager mobiliteit
thomas.te.lintel.hekkert@rhdhv.com
Plaats als eerste een reactie
U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.