Advertentie
ruimte en milieu / Nieuws

Proef gratis OV daverend succes, maar te duur

Een proef in Purmerend met gratis openbaar vervoer op koopavonden, zaterdagen en koopzondagen, moest uitwijzen of daarmee het ‘gebruik van openbaar vervoer voor reizen binnen de stad’ bevorderd zou worden. De proef was een enorm succes: al snel groeide de ov-reizigers met gemiddeld 292%. Op een buslijn was er zelfs een groei van 980%. Toch krijgt het ‘experiment’ na twee jaar geen gevolg. Purmerend moet bezuinigen en het kost de gemeente per jaar driehonderdduizend euro.

24 december 2009
Extra service
'De gemeente moet de hand op de knip houden, en dan vallen dit soort dingen af, zo simpel is het,’ zegt een gemeentwoordvoerder Sebastiaan Hoek in een toelichting op het besluit om geen gevolg te geven aan een geslaagd experiment. Het beperkte gratis openbaar vervoer is een ‘mooie, aanvullende service voor de inwoners,’ zegt Hoek. Hij benadrukt dat het experiment wel geslaagd is: ‘Het werkte goed want het gratis vervoer per bus werd vanaf januari 2008 veel gebruikt . Een goede zaak, want Purmerenders pakken gewoonlijk vaak de auto, ook binnen de gemeente.’

Parkeerplaatsen
Het idee voor gratis openbaar vervoer in Purmerend op koopavonden, zaterdagen en koopzondagen kwam twee jaar geleden van de raad, en de raad heeft bij de begrotingsbehandeling voor komend jaar besloten dat er voor 2010 ‘geen geld beschikbaar’ meer voor is, zegt Hoek. De komende begroting staat volgens de gemeente ‘in het teken van bezuiniging’. Purmerend moet over vier jaar tijd minstens 15,8 miljoen euro bezuinigen. ‘De kosten van dit experiment met gratis OV zijn drie ton per jaar. Dat is een aantrekkelijke bezuinigingsmaatregel,’ zegt de woordvoerder. Hij merkt ook op dat een van de redenen die meespeelden bij de instelling van het experiment inmiddels niet meer geldt. ‘De afgelopen twee jaar is de Koemarkt, het centrale plein in de stad, opnieuw ingericht, waardoor het niet meer als parkeerplaats kon en kan functioneren. Maar er was nog geen vervangende parkeerplek voor gereed. Die is er inmiddels wel.’

Evaluatie
Het college heeft zelf geen standpunt ingenomen over het stopzetten van de proef. ‘Natuurlijk ziet het college graag dat de Purmerenders gebruik maken van het openbaar vervoer of van de fiets. Maar het college volgt dit besluit van de raad gewoon op,’ zegt woordvoerder Hoek. Hij betwijfelt of er nog een eindevaluatie van het experiment komt. ‘Nu is besloten om er toch niet mee door te gaan, is het de vraag of je nou tijd en geld en moeite moet doen om het experiment te evalueren. En uit de evaluatie van vorig jaar bleek dat het op zich goed werkte, dus daarom hoeft het ook niet.’

Reacties: 4

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Cees Wildervanck / verkeerspsycholoog
Nou, da's tenminste een duidelijk besluit tegen duurzaamheid, leefbaarheid etc en pro auto en korte-termijncommercie.
W.Wilkens
Inderdaad gewoon mee stoppen, want het koste veel.

Beter is het lege bussen te laten rijden die toch niets kosten!
Toine van Bergen / Lid Provinciale Staten Gelderland
Weer een voorbeeld van dom en kortzichtig bezuinigen.
Is al onderzocht wat de positieve effecten van gratis OV waren voor de middenstand en de werkgelegenheid??
Daarnaast zorgt het gratis OV er ook voor dat minima die dreigen te vereenzamen achter de geraniums uitkomen.
Jan / ambtenaar
Als nu eens het gehele openbaar vervoer in Nederland gratis zou worden, hoefden we ook dat kostbare, fraudegevoelige en technisch kwetsbare OV-kaartensysteem niet in te voeren en was kaartjescontrole ook niet meer nodig. Bovendien kunnen wegverbredingen achterwege blijven. Wat een besparingen allemaal !
Advertentie