Waarom mislukt online participatie zo vaak?
Drie valkuilen en hoe je ze het beste kunt omzeilen.
Een aantal weken geleden presenteerden onderzoekers van Populytics en de TU Delft de bevindingen van een onderzoek naar de inclusiviteit van digitale participatie. Op basis van een dataset van meer dan 70.000 deelnemers uit 23 raadplegingen kwamen een aantal opmerkelijke resultaten naar voren. En we willen natuurlijk niet het gras voor de voeten van Populytics wegmaaien, dus als je benieuwd bent naar de resultaten, neem dan even contact op met Niek Mouter. Hij kan je er alles over vertellen.
Open deuren
Toch was er één inzicht dat ons aan het denken zette. Drie factoren bepalen hoe tevreden mensen zijn over online participatie: gebruiksvriendelijkheid, relevantie en betrouwbaarheid. Dit blijkt uit het onderzoek van promovenda Annamarie de Ruijter. En als communicatieadviseurs slagen we er kennelijk niet in die drie open deuren dicht te slaan. Hoe kan het dat dit nog steeds omhoog komt als het gaat over online participatie? Daar hebben wij bij Mett wel een paar gedachten over.
Gebruiksvriendelijk is iets anders dan leuk
Kiezen, swipen, schuiven, stemmen, punten verdelen; de keuze is reuze. Maar staar je niet blind op de fun-factor van sommige keuzemogelijkheden. Want het ziet er dan misschien fris en leuk uit, kun je ook echt je mening kwijt? Of word je gedwongen tot een lastige keuze? Is het duidelijk waar het over gaat en passen de keuzemogelijkheden daar dan bij? Soms roepen de keuzemogelijkheden meer vragen op dan ze beantwoorden. De oplossing? Doe A-B testen en biedt een heel laagdrempelig alternatief, zoals een open reactieveld, een (online of offline) inloopspreekuur of de mogelijkheid een email te sturen.
Niet voor iedereen relevant
Het projectteam is natuurlijk al maanden met het project bezig. Voorbereidende gesprekken, onderzoeken, planningen; dat neemt veel tijd en aandacht in beslag. En dan is het moment daar. Het participatietraject start en ook anderen mogen er nu wat van vinden. Reikhalzend kijkt het projectteam uit naar de reacties die vast binnen zullen stromen. En dat valt dan vaak niet mee. Want het project is niet zo belangrijk voor de omwonenden of andere zaken vragen meer aandacht. De oplossing? Verdiep je echt in je doelgroep en start op tijd met informeren. Geen garanties op een hoge respons, wel op realistischer verwachtingen.
Ben je wel betrouwbaar?
Herken je dat? Dat je meedoet met online participatie, maar gaandeweg het gevoel krijgt dat “ze” uiteindelijk toch doen wat ze zelf willen? Dat jouw mening alleen maar voor de bühne wordt gevraagd? Dat de vragen leiden naar een vooraf bedachte uitkomst? Wankelend vertrouwen wordt gevoed door sturende vragen, nietszeggende terugkoppelingen en lange stiltes. Dan haken mensen echt af. En doen ze de volgende keer ook niet meer mee. De oplossing? Laat je vraagstelling, wat er gaat gebeuren met de uitkomsten en de geplande vervolgstappen eens toetsen door een onafhankelijke derde. Niet ok? Dan niet doen. Niet de makkelijkste, maar wel de beste aanpak.
Ben je je aan het oriënteren op online participatie en wil je weten hoe een platform van Mett daarin past? Of ben je al volop bezig met online participatie en kun je wel wat inspiratie gebruiken? Neem dan contact met ons op voor een vrijblijvend gesprek of een demo. Wij helpen je op weg om de online participatie binnen jouw organisatie inclusiever, gebruiksvriendelijker en betrouwbaarder te maken. Wij kijken uit naar je bericht!
Meer weten?
Ben je benieuwd naar onze ideeën over online burgerparticipatie? We gaan graag met je in gesprek.
Plaats als eerste een reactie
U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.