Meer kwaliteit in de krachtwijk
Rijksbouwmeester Liesbeth van der Pol adviseert zes gemeenten bij de aanpak van hun krachtwijken. ‘Ter inspiratie’, maar ook voor meer bouwkwaliteit.
Naar verwachting nog dit jaar brengt de Rijksbouwmeester advies uit over de wijken Doornakkers (Eindhoven), Crooswijk (Rotterdam), Transvaal (Amsterdam) en de Haagse Stationsbuurt. Voor volgend jaar staan Poelenburg in Zaandam en het Arnhemse Klarendal op haar planning. Doel is om ‘het belang van ruimtelijke kwaliteit’ in de kwetsbare wijken te ‘agenderen’. Daarnaast wil de Rijksbouwmeester gemeenten met krachtwijken ‘faciliteren’ bij fysieke vraagstukken.
Afgelopen maandagavond was Van der Pol in Den Haag om te discussiëreren over de eerste (tussen-) resultaten van studies naar de Stationsweg, de voornaamste straat in de Stationsbuurt. Drie bureaus hebben op verzoek van de Rijksbouwmeester de Stationsweg onder de loep genomen (zie kader). Voor alle krachtwijken die Van der Pol laat onderzoeken, worden meerdere, bij voorkeur jonge, bureaus ingehuurd. Voor elke wijk stelt de Rijksbouwmeester 50.000 euro beschikbaar. ‘Het is niet zozeer de bedoeling dat we met een kant en klaar eindproduct komen, maar meer om de gemeenten te laten zien hoe het ook kan, eyeopeners’, zegt Nicoline Kok, assistent-projectleider bij het atelier van de Rijksbouwmeester.
Melden
Hettie Verheijen, gebiedsmanager Stations- en Rivierenbuurt bij de gemeente Den Haag, vindt het ‘lastig’ om aan te geven wat ze maandagavond precies voor nieuws heeft gehoord. ‘Maar het is goed dat mensen van buitenaf eens met een frisse blik naar de wijk kijken.’ De onderzoeken dienen volgens haar als ‘inspiratie’ voor ambtenaren en andere ‘stakeholders’ in de wijk, zoals woningcorporaties en ondernemers.
Ruim een jaar geleden deed de toen net aangetreden Van der Pol een aanbod aan gemeenten om mee te helpen bij aanvullende plannen voor de krachtwijken. Het is mooi meegenomen als gemeenten de adviezen of delen daarvan overnemen, zegt Kok. Daarom adviseert de Rijksbouwmeester alleen gemeenten die daar prijs op stellen. ‘Er moet wel wat met zo’n rapport gebeuren, het moet niet ergens onder in een la belanden.’ Gemeenten met krachtwijken die belangstelling hebben voor de inbreng van de bureaus die onder de hoede van de Rijksbouwmeester werken, kunnen zich volgens Kok nog altijd melden.
De Eindhovense wijk Doornakkers is de eerste krachtwijk waarvoor Van der Pol haar expertise ter beschikking heeft gesteld. Een dezer dagen worden de definitieve versies van de onderzoeken zijn gepresenteerd. De gemeente is enthousiast over de bijdrage van de Rijksbouwmeester, laat een woordvoerder weten. Die bijdrage vormt de basis voor de wijkontwikkelingsvisie voor Doornakkers.
Tegen gelegenheidsbouw
De gemeente Den Haag wil al jaren dat de Stationsweg een aantrekkelijke toegangsroute naar het centrum van de stad wordt. Maar aan een visie hoe dat bereikt moeten worden, heeft het de afgelopen jaren ontbroken. Dat bleek maandagavond uit de (tussen-)rapportages van drie bureaus die de Stationsbuurt vanuit verschillende invalshoeken (stedenbouwkunde, imago van de wijk en economische potentie) hebben geanalyseerd. Ted Zwietering, programmadirecteur Krachtwijken van de gemeente, was het eens met die conclusie. Hij bekende op de bijeenkomst zich soms te schamen als hij op Hollands Spoor aankomt met de trein of tram. Grote groepen potentiële gebruikers, zoals de dagelijks tienduizenden reizigers van Hollands Spoor en de duizenden studenten van de nabijgelegen Haagse Hogeschool, laten de Stationsweg vrijwel links liggen. In een andere studie werd de ‘gelegenheidsstedenbouw’ rond station Hollands Spoor gekraakt. Ook werd gepleit voor sloop en minder hoogbouw dan in de huidige gemeentelijke plannen. Den Haag komt begin volgend jaar met een plan voor de Stationsweg.
Plaats als eerste een reactie
U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.