Kamermotie moet gemeenten helpen met overlast deelscooters
Gemeenten hebben deelmobiliteit de laatste jaren bewust aangemoedigd.
VVD en ChristenUnie dienen donderdagavond een motie in die gemeenten moet helpen in hun strijd tegen overlast door deelscooters. Het gaat om een motie van Kamerleden Daniel Koerhuis (VVD) en Stieneke van der Graaf (CU) tijdens de begrotingsbehandeling van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Volgens beiden krijgt hun motie een meerderheidssteun. Ze roepen de rijksoverheid op de gemeenten met wet- en regelgeving meer armslag te geven.
APV
Gemeenten hebben het fenomeen deelmobiliteit (deelscooters en -fietsen) de laatste jaren aangemoedigd om autogebruik te verminderen. Maar ze worstelen met de 'verrommeling' die dit geeft. Denk aan deelscooters die verkeerd geparkeerd worden en voetgangers hinderen. Om dit te verhelpen, hebben gemeenten het aanbieden van deelscooters vergunningsplichtig gemaakt. Daarvoor moesten de Algemene Plaatselijke Verordeningen (APV) worden aangepast.
Rotterdam
Als deelscooters verkeerd geparkeerd staan, zijn ze door hun gewicht minder makkelijk door handhavers te verwijderen dan een fiets. In Rotterdam kunnen bewoners met een MeldR-app direct een klacht over een deelscooter indienen, inclusief locatie, foto en de betreffende aanbieder.
Verder hoopt de gemeente Rotterdam op de zegeningen van internettechnologie. Denk aan nauwkeurige locatiebepaling dankzij het 5G-netwerk, en een datagedreven beloningssysteem voor gebruikers als ze juist parkeren. Klanten kunnen mogelijk zelfs extra punten verdienen als ze een scooter goed neerzetten waarvan ze in de app zien dat die door een ander verkeerd is geparkeerd.
Duurzaam?
Vanaf 1 januari 2023 gaat voor de deelscooters een helmplicht gelden, zoals die verplicht wordt voor alle snorfietsen. Dat zal de populariteit van de voertuigen kunnen verminderen. Daarnaast beklemtonen de Kamerleden in hun motie dat deelscooters, die elektrisch zijn, minder duurzaam zijn dan men kan denken. Inderdaad oordeelde de Reclame Code Commissie begin dit jaar dat de aanbieders Felyx en GO Sharing te stellig zijn in hun duurzaamheidsclaim.
Actiegroep Scootervrij ('voor een Nederland zonder scooters') had geklaagd. Accu's van deelscooters raken sneller leeg dan van scooters in privéhanden. De lege accu's moeten dan per auto worden vervangen door gevulde accu's.
Onderzoek
Dat bleek in 2021 uit onderzoek van het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM). De uitstoot van een elektrische deelscooter is volgens de onderzoekers qua CO2-uitstoot vergelijkbaar met een benzinescooter in privébezit. Waar elektrische scooters in privéhanden tien jaar meegaan, houden ze het als deelscooter gemiddeld 3,7 jaar vol. Daar komt de logistiek van de e-scooters nog bij, plus het feit dat ze twee accu’s in plaats van één nodig hebben.
Het KiM verbaasde zich over het duurzame imago van elektrische (deel)scooters. In het rapport staat: 'Geen van de focusgroepdeelnemers heeft het over de beperkte levensduur van de e-scooters en de milieueffecten die samenhangen met de (accu)productie en de distributie.' Dat terwijl elektrische scooters in het algemeen een hogere fijnstofuitstoot hebben dan een brandstofscooter, vanwege de accuproductie en de elektriciteitsopwekking. Die fijnstofuitstoot vindt wel buiten de gemeente plaats, waardoor de luchtkwaliteit lokaal beter kan zijn.
Het Rijk maakt geen aanstalten om het beleid te centraliseren. De landelijke politiek houdt het al jaren bij ballonnetjes en af en toe wat roepen. En iedereen denkt dat het wel goed zit, maar er gebeurt NIETS. NIETS aan de arbeidsmigratie, NIETS aan de asielmigratie. Wel worden arme boeren uitgekocht zodat er weer woonwijken kunnen worden neergezet om de nooit aflatende bevolkingsgroei, al sinds 1900 het hoogst van heel Europa, het hoofd te bieden.