Verplicht digitaal toegankelijke overheid komt dichterbij
Het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties is begonnen met de consultatie voor het 'besluit digitale toegankelijkheid overheid'. Tot 13 november kunnen er reacties worden ingestuurd.
Het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties is begonnen met de consultatie voor het 'besluit digitale toegankelijkheid overheid'. Tot 13 november kunnen er reacties worden ingestuurd.
Van richtlijnen tot wetgeving
Eind 2016 werd het aanhouden van Europese richtlijnen voor digitale toegankelijkheid verplicht. Lidstaten zijn daardoor verplicht om digitale kanalen voor de publieke sector goed toegankelijk te maken voor bijvoorbeeld ouderen of mensen met een beperking. Het gaat om websites, mobiele applicaties en intranetten. De regels voor toegankelijkheid werden tot op heden gezien als richtlijnen, na de consultatie worden ze omgezet tot nationale wetgeving. De standaarden voor toegankelijkheid stonden al als open standaard op de 'pas-toe-of-leg-uit-lijst van Forum Standaardisatie, maar overheden zijn niet verplicht om deze aan te houden.
Mobiele applicaties krijgen langer de tijd
Het ministerie verwacht dat de regeling ervoor zorgt dat overheidsinstanties verplicht zijn te zorgen dat hun websites en apps toegankelijk worden. Zij moeten onder meer werkprocessen en ICT-systemen aanpassen. Voor mobiele applicaties krijgen overheden iets langer de tijd, zij moeten hiermee per 23 juni 2021 aan het besluit voldoen. Websites die voor 23 september 2018 zijn gelanceerd krijgen tot september 2020 de tijd. Nieuwe websites, die na 23 september 2018 zijn gepubliceerd, moeten binnen een jaar voldoen aan de richtlijnen.
Gemeenten hebben al jarenlang webstandaarden genegeerd, vandaar een historie en erfenis van veel gebruikersellende.
Het overgrote deel bestaat uit éénrichtingsverkeer (bijv. Omgevingsloket) en/of non-informatie.
En op dit moment gebruikt nog steeds 1/3 van de gemeente geen HTTPS (https://pulse.openstate.eu/https/domains/).
Appie Ambtenaar is te druk met Twitter en Facebook.